”Vi driver och inväntar instruktioner”
Uppdaterad 2014-11-07 | Publicerad 2014-10-21
Den ryska oljetankern NS Concord har pekats ut som ett möjligt moderfartyg till en miniubåt.
Sent på måndagen fick Aftonbladet kontakt med fartyget.
– Vi bara driver, och väntar vidare information från vårt bolag, säger besättningsmannen Sergei, till Aftonbladet.
Fartyget har i flera dagar legat utanför Stockholms skärgård. Det har av experter pekats ut som ett möjligt moderfartyg om en miniubåt befinner sig i Stockholms skärgård. Det skulle också kunna fungera som en relästation för radiotrafik, menar andra.
Sent på måndagen fick Aftonbladet kontakt med NS Concord. Först svarade besättningsmannen Sergei:
– Det här är NS Concord.
Vad gör ni i Östersjön för närvarande?
– Vi bara driver, och väntar vidare information från vårt bolag.
Varför ligger ni inte i hamn?
– Ta kontakt med vårt bolag och fråga dem.
Vad heter ni?
– Sergei.
Är ni kapten?
– Nej.
När kommer ni att gå till hamn?
– Jag har ingen sådan information.
Är NS Concord kopplad till någon rysk ubåt?
– Vänd er till vår tekniska ledning, de kommer att förklara allt för er.
”Inväntar instruktioner”
När Aftonbladet ringde upp ännu en gång svarade NS Concords kapten:
– Det här är kapten som talar. God kväll.
Talar ni engelska eller tyska?
– Lyssna på mig noggrant. Min medhjälpare har redan förklarat för er att vi befinner oss under drivgång sedan tredje oktober, och inväntar instruktioner. När det gäller alla andra frågor får ni vända er till vår tekniska ledning. Ni hittar alla kontaktuppgifter på vår sajt.
Vad heter ni?
– Jag har redan förklarat allt, säger han och lägger på.
”Vi är smickrade”
På måndagskvällen har NS Concord befunnit sig i ett område nordost om Sandhamn. Där har fartyget legat i drygt tio dagar.
– Hon ska ha ändrat sin destination till Primorsk i Ryssland men just nu ligger hon stilla, säger Maria Ottosson, kommunikationschef vid Sjöfartsverket.
Fartyget har liberianskt flagg men ägs av det ryska bolaget Novoship som i sin tur ägs av ett statlig bolag. På måndagen dementerade företaget alla kopplingar till någon miniubåt i Stockholms skärgård. I ett pressmeddelande skrev vd:n Yuri Tsvetkov:
– Vi har noterat och är smickrade av den ökade uppmärksamheten i svenska och internationella medier kring NS Concord rörelser. Men jag måste rapportera att det inte finns någonting ovanligt bakom fartygets rörelser.
Ett vanligt mönster
Också enligt Novoship inväntar NS Concord lastningsorder och ligger därför och driver i stand by-läge.
– Att fartyg driver runt i standby-läge är utbrett i branschen. I de olika världshaven kan dussintals fartyg samtidigt driva runt i väntan på last.
Enligt Novoship är lastningen planerad till den 23 oktober.
Flera av Aftonbladets läsare har också hört av sig och menat att NS Concords rörelsemönster inte är något ovanligt för ett lastfartyg.