Uber-chaufförer i protest utanför huvudkontor: ”Får aldrig gehör”
Uppdaterad 2022-11-24 | Publicerad 2022-11-23
Uber-chaufförer är less på för låga löner, osäkra arbetsvillkor – och att inte få tag på sin arbetsgivare.
Omkring 20 personer samlades vid huvudkontoret i Solna för att göra sina röster hörda.
– Det enda sättet för oss att kommunicera med dem är via mejl och då får vi standardsvar, säger chauffören John van Dinther.
Vikrant Singh, 29, har kört för Uber i ungefär två år. Han är 29 år och bor i Stockholm tillsammans med sin fru och deras snart tvååriga dotter. Men han har svårt att få tid med familjen.
Under onsdagen var han en av de Uber-chaufförer som samlades utanför bolagets huvudkontor i Solna för att protestera mot villkoren.
Han tycker att Ubers priser är alldeles för låga.
– För att kunna försörja mig och min familj måste jag jobba 13 timmar om dagen, ibland 14 timmar, och jag jobbar minst sex dagar i veckan. Jag kommer inte ens ihåg när jag var ledig en helg senast, säger han till Aftonbladet.
Svårt att få kontakt
Flera anslutna förare uppger att de har svårt att nå Uber annat än via mejl och chatt.
– Det finns tusentals chaufförer som kan vittna om att de nästan aldrig får gehör. Det enda sättet för oss att kommunicera med dem är via mejl och då får vi standardsvar, datoriserade, säger chauffören John van Dinther som representerar Taxiunionen, en förening som ska samla åkerier och förare som använder sig av appar som Uber och Bolt.
– När jag har tillbringat timmar med att kommunicera kanske det tillslut kommer in en person och skriver ”Hej, jag heter Henrik. Vad är ditt problem?”. Då har de inte ens läst det som jag har försökt att kommunicera. Det finns alltså ingen möjlighet till en öppen kommunikation, säger John van Dinther.
Ubers mottagande av chaufförerna under onsdagen skulle också kunna beskrivas som kyligt. När förarna sökte upp bolaget på dess kontor möttes de av en person i trapphuset som uppgav att han för bolagets räkning skulle ta emot förarnas kravbrev och förmedla vidare ”till ansvarig”.
– Jag är här i dag för att hjälpa till med säkerheten för att de kände att en situation kunde uppstå, säger mannen till Aftonbladet.
Efter att förarna varit hos Uber fortsatte de till Bolts kontor. I ett samtal med Aftonbladet berättar chauffören John van Dinther att mottagandet där var avsevärt annorlunda.
– Vi fick komma in och dricka kaffe och prata med deras representanter, så det var en helt annan attityd.
”Man sliter som fan – annars klarar man sig inte”
Förutom en annan prissättning på resor kräver chaufförerna att de ska få vara med när företagen fattar beslut som drabbar dem. De vill också få betalt från det att man tackar ja till en körning, i stället för dagens läge då de endast får betalt för den tid som de har en kund i bilen.
Enligt några av förarna som Aftonbladet pratar med kan en körning till och med bli en minusaffär efter att apparna tagit ut sin avgift, åkerierna tagit sin del och man åkt på eventuella trängselavgifter.
För Vikrant Singh är det påfrestande att få en körning som kostar kunden 80–90 kronor och som innebär en kvarts arbete för honom, där hans förtjänst i slutändan blir 10 kronor.
– För mig räcker det inte att bara köra åtta timmar om dagen, då skulle jag få ut 10–15 000 i månaden. Det går ju inte i dagsläget i Sverige.
– Jag har en dotter som är nästan två år och jag vill ju vara med henne så mycket som möjligt men det är svårt. Man sliter så mycket och jobbar som fan men det räcker ju inte.
Varför fortsätter du att köra med Uber?
– Det finns inget annat val, det är en plattform som åkerier använder.
Skulle du inte kunna ta ett annat jobb?
– Jag letar efter ett bättre jobb men det är svårt att hitta. Om jag skulle få ett hade jag jättegärna bytt.
Vad är ett bra jobb för dig?
– Det kan vara ett där jag jobbar åtta timmar om dagen, åtta till fem så att jag kan vara mer med familjen men ändå tjäna lite bättre så att jag kan jobba fem dagar i veckan.
Uber: Ska titta vidare på det
Efter flera försök har Aftonbladet fått kontakt med Uber via mejl. Företaget skriver att de mottagit ett brev från de anställda som de nu ska titta vidare på.
”Vi pratar på daglig basis med förare och välkomnar alltid deras feedback. Eftersom vi menar att varje missnöjd förare är en för mycket så bjuder vi också in förare till att dela sina upplevelser – personligen på plats på vårt servicecenter, via appen och under olika feedbacksamtal – vilket har resulterat i flera förbättringar av appen”.