Kristerssons oro för desinformation: Dela inte
Publicerad 2024-03-15
EU-parlamentet varnar för att främmande krafter ska försöka påverka EU-valet.
– Vi är oroade för desinformation, säger talmannen Roberta Metsola.
Hon är på turné i EU-länderna för att öka intresset inför EU-valet i juni , men också för att öka väljarnas och politikernas medvetenhet om risker med desinformation.
Metsola pekar på att vissa länder, som Tjeckien och Slovakien, i sina nationella val utsatts för direkta påverkansförsök som översvämmar sociala media.
– Detta har påverkat resultat i vissa länder i olika val, säger Metsola.
Just nu pågår arbete med att implementera EU:s nya lagstiftning om digitala tjänster, som reglerar hur sociala mediekanaler, som till exempel Tiktok, måste ta bort falsk information.
Stopp för Tiktok
EU:s institutioner har förbjudit den egna personalen att ladda ner Tiktok-appen på jobbtelefoner och datorer, men i valkampanjen kommer både parlamentet och enskilda kandidater att finnas där.
– Vi har förstått att vi behöver fylla ett potentiellt växande desinformationsutrymme, med en faktabaserad motkampanj, säger Metsola.
– Det har vi börjat med nyligen.
Motkampanjen är framförallt viktig för förstagångsväljare I vissa EU-länder är de så unga som 16 år.
Dela inte
Metsola understryker att EU behöver nå ut till ny publik, mer än man tidigare gjort, för att möta desinformation.
– Vi kommer att behöva använda alla redskap vi har, säger hon.
Statsminister Ulf Kristersson (M) hävdar att Sverige är väl förberett för att möta desinformationskampanjer, och pekade på att Myndigheten för psykologiskt försvar, det nationella cybersäkerhetscentret och Valmyndigheten står beredda att möta desinformation.
Han hade dock ett budskap till medborgarna.
– Desinformationen är beroende av att människor delar den (på sociala medier), säger Kristersson.
– Så dela inte. Om uppgifter verkar konstiga, så är de nog det.