Ingen arbetstunnel vid Drottninggatan
Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-03-19
Ny lösning efter kritik från grannar och fastighetsägare
Det blir ingen arbetstunnel för Citybanan vid Drottninggatan.
Banverket backar och väljer i stället andra alternativ.
När järnvägsplanen för Citybanan ställdes ut förra sommaren var det många, både fastighetsägare och privatpersoner, som var kritiska till den planerade arbetstunneln vid Drottninggatan. Tunga transporter med bergmassor skulle dominera området runt Observatorielunden och Odenplan.
I går presenterade Banverket en annan lösning. När Citybanans bergtunnel sprängs fram under Norrmalm tas bergmassorna i stället ut via arbetstunnlar på Norra stationsgatan, Tomtebodavägen, Torsgatan och Bangården.
– Vi flyttar transporterna från tättbebyggda områden med ett smalt gatunät till mindre tätbebyggda. Vi har mött ett stort motstånd mot arbetstunneln på Drottninggatan, säger Kjell-Åke Averstad, projektledare.
Men Odenplan klarar sig inte helt undan. En del av bergmassorna fraktas ut via stationsbygget som påbörjas där i början på nästa år.
– Men det blir en 75-procentig minskning och området befrias från de tunga transporterna, säger Kjell-Åke Averstad.