Coop börjar sälja vin på nätet
Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-08-04
Vinförsäljning på Coops nya hemsida Mataffären.se.
Inom en månad kommer alla stockholmare att kunna köpa sig en pava på nätet, skriver tidningen Privata Affärer.
– Vi vill göra kopplingen mat och vin, säger Claes Hessel, vd på Mataffären.se.
Kooperativa Förbundet:s nya hemsida Mataffären.se har inlett ett samarbete med företaget Australian Wine Club.
Mataffären.se beskrivs som ett ”Konsum på nätet”. I våras smygstartade hemsidan och under hösten ska den hårdlanseras.
Men kunderna kommer att kunna köpa mer än livsmedel.
Inom en månad kommer man kunna beställa vin direkt från Mataffärens hemsida, skriver tidningen Privata Affärer.
Utmanar Systembolaget
– Vi vill göra kopplingen mat och vin. Men det är inte vi som säljer vinet. Det är Australian Wine Club. Vi säljer mat, säger Claes Hessel, vd på KF-ägda Mataffären, till Privata Affärer.
Därmed blir de först i Sverige med att sälja vin och mat i samma butik och en potentiell utmanare till Systembolaget.
Systembolaget har monopol på att sälja vin, starköl och sprit i affärer i Sverige. Däremot finns det inga lagliga hinder mot att sälja vin via en nätbutik så länge tre villkor uppfylls:
Alla skatter ska betalas, företaget som säljer ska vara registrerat som distanshandelsföretag och lagret ska finnas utanför Sverige men i EU, skriver tidningen.
Medlemskap
För att handla vin krävs medlemskap i Australian Wine Club. Företaget säljer endast exklusivare viner – som kostar minst en hundralapp styck, plus att leveranskostnader tillkommer.
– Vi är till för personer som tycker om god mat och fint vin, det handlar absolut inte om att bli full, säger företagets vd Mark Majzner, till Privata Affärer.