Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Matteus

Så slipper du dubbdäcksböter

Publicerad 2011-04-15

Men om ett par veckor är det för sent

I dag är det sista chansen att byta från dubbdäck till sommardäck innan förbudet träder i kraft i morgon.

Men det finns sätt att slippa undan böterna om du inte skulle hinna i tid.

Så här gör du.

I morgon är det förbjudet att köra med dubbdäck på de svenska vägarna. Förbudet gäller mellan 16 april och 30 september – om inte vinterväglag råder.

Men det finns sätt att slippa de 500 kronor du tvingas betala om du stoppas och ertappas med dubbarna på.

Fjällen är frikortet

Aftonbladet har ringt runt till majoriteten av Sveriges polislän. Ansvariga poliser säger att dubbdäcksjagandet inte kommer att vara prioriterat i påsktrafiken och att de ser mellan fingrarna om föraren påstår att den har en resa till fjällen inplanerad.

– Vi är försiktiga med att bötfälla för dubbdäck de första dagarna. Har föraren en bra förklaring är det okej, säger Tomas Kindhal på trafikpolisen i Sundsvall.

– Det är ju upp till den enskilda polismannen att avgöra. Men har man för avsikt att åka till fjällen är det helt okej att ha kvar dubbdäcken på, säger Ulf Lindgren på Stockholmspolisen.

Kört i Malmö

Har du packat bilen och är på väg mot sydligare breddgrader kan du dock få problem om du fortfarande har dubbdäcken på i morgon.

– Kör man ner mot Malmö med bilen fullpackad och säger att man ska till fjällen kan man räkna med att bli rapporterad. Men det är sunt förnuft och gott omdöme som gäller, vi har inte för avsikt att jaga dubbdäck de första dagarna, säger Mats Berntsson, biträdande chef på trafikpolisen i Västra Götaland.

"Farligt med dubbar"

Men har du fortfarande inte bytt dina dubbdäck om ett par veckor fungerar inte fjällresan som bortförklaring längre. Alla poliser Aftonbladet pratat med säger att de då kommer att bötfälla, om inte extrem väderlek råder.

– Ja, det finns ju en anledning till det här förbudet. Att köra med dubbar på ren asfalt är inte trafiksäkert, och det förstör vägarna vilket tar pengar från våra gemensamma resurser, säger Mats Berntsson.
 

ANNONS