Nu ska maten klimatmärkas
Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2007-04-26
Krav tar fram klimatmärkning av mat - men livsmedelsbranschen är skeptisk
Transporter som spyr ut koldioxid, tillverkningsprocesser och förpackningar som bidrar till den globala uppvärmningen – livsmedelsindustri är en av de största miljöbovarna i världen.
Men nu ska det bli enklare att äta klimatsmart.
Krav tar fram nya riktmärken för att klimatmärka matvarorna i din affär.
Livsmedelsindustrin står i dag för en fjärdedel av Sveriges växthusutsläpp. Förutom utsläppen från transporterna bidrar till exempel djuruppfödning med en femtedel av jordens växthusutsläpp, enligt en FN-rapport. Växthusodlade grönsaker och frukter är en annan bov, liksom vissa förpackningar.
Nytt märke
Det är alltså mycket att tänka på om man vill skona klimatet när man handlar till middagen.
Men efter årsskiftet ska det bli betydligt enklare. Krav, som i dag märker ekologiska varor, håller på att ta fram ett nytt märke – som ska sitta på den mat som bidrar minst till den globala uppvärmningen.
– Det är för tidigt att säga vilka kriterier vi kommer att ha. Vi har tittat på klimatmärkning länge, men efter den senaste tidens debatt har fler och fler hört av sig och efterfrågat det, så det är först nu vi känner att vi har möjlighet att göra det säger Kravs regelutvecklingschef Johan Cejie.
”Osäker på om det får effekt”
Organisationen håller nu på att dra upp riktlinjer för märkningen tillsammans med en mängd företag och organisationer.
Men hur mycket den nya märkningen i slutändan kommer att påverka våra utsläpp återstår att se.
– Jag är osäker på att det verkligen kommer att få någon effekt. Bara de varor från de som är med i Krav-klubben kommer ju ens att prövas för det nya tilläggsmärket. Jag vet inte om ytterligare Kravmärkning är rätt sätt att tackla det här problemet, säger Axfoods presschef Ingmar Kroon till aftonbladet.se.
– Men det är inte helt dåligt heller. När Krav-märket infördes spred det ringar på vattnet så att också de som står utanför Krav-organisationen skärpte sig miljömässigt. Det kan hända att samma sak händer nu, fortsätter han.
Brittisk kedja märker allt
Vad tycker du skulle vara det bästa sättet att minska livsmedelsbranschens utsläpp?
– Jag vet inte säkert. Ett bra initiativ är ju brittiska matkedjan Tesco som ska klimatmärka alla sina 70 000 varor. Men de är 21,5 gånger större än oss, och vi har inte möjligheter till ett liknande initiativ. Dessutom är det olyckligt om de olika matkedjorna tar fram olika märkningar, det förvirrar för konsumenten. En enkel sak man kan göra såg jag på miljöpartiets hemsida. De hade tagit fram märken för frakt, ett för Svenskproducerat, ett för tåg, ett flyg och så vidare. Det kanske är en bra idé, säger Ingmar Kroon.
Läs mer:
Karin Thurfjell