Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Emil, Emilia

Elsa, 33, trakasserades på isbrytare – fick skriva på tystnadsavtal

Uppdaterad 2017-12-17 | Publicerad 2017-12-16

Elsa, 33, trakasserades på statlig isbrytare – fick skriva på tystnadsavtalElsa, 33, trakasserades på statlig isbrytare – fick skriva på tystnadsavtal

Redan första veckan på drömjobbet på Sjöfartsverkets isbrytare blev Elsa Hatz Grandin, 33, sexuellt trakasserad av sin chef.

Sedan uppmanades hon att skriva på ett tystnadsavtal – och en myndighetschef uppmanades radera mejlet om det.

– Det finns ett uttryck som fortfarande används: ”Det som händer på sjön, stannar på sjön”, säger Elsa Hatz Grandin.

I augusti utsattes Elsa Hatz Grandin för sexuella trakasserier av en äldre kollega på en av Sjöfartsverkets isbrytare, vilket Norrköpings tidningar var först att berätta om.

– Det var min första vecka ombord. Jag hade kämpat länge för att få in en fot på isbrytarna, säger Elsa Hatz Grandin, som då var nästan klar med sin sjökaptenexamen efter fyra års studier.

Blev sexuellt trakasserad

Efter arbetstid drack de vin ombord på en närliggande isbrytare med besättningen där. Efter ett tag blev stämningen allt mer otrevlig och Elsa kom ut från toaletten när den äldre kollegan, som den här kvällen var hennes chef, sa:

”Har du torkat fittan?”

Hon blev helt ställd. Men mannen tog tag i hennes hand och fortsatte:

”Är du blöt, har du torkat fittan med handen?”

Hon uppmanades av en ur besättningen på båten att sticka därifrån. Men den äldre kollegan sprang efter ut i det öde industriområdet.

– Han ropade åt mig att jag skulle göra pissprov i hans hytt och att jag skulle kunna förlora jobbet om jag inte gjorde som han sa, säger Elsa Hatz Grandin.

Tillbaka på isbrytaren kunde hon inte sova och kände sig illa till mods. Men hon visste inte hur hon skulle gå vidare.

Uppmanades skriva på tystnadsavtal

Isbrytarna bemannas av en privat underleverantör på uppdrag av Sjöfartsverket. Elsa tog till slut upp händelsen och så småningom blev hon kontaktad av den personalansvarige på underleverantören.

Han gav henne två alternativ: Att polisanmäla, vilket skulle få tråkiga konsekvenser för henne och andra. Eller att lösa det ombord.

Hon valde det senare. Till slut träffades Elsa, befälhavaren på isbrytaren och chefen som anklagas för att ha trakasserat henne. Elsa hade precis varit på begravning för en nära vän och hade bett att få mötet uppskjutet.

Men fick nej. På mötet uppmanade befälhavaren henne att skriva på ett avtal om att aldrig mer prata om händelsen.

– Befälhavaren säger tydligt: Jag har tagit reda på att det är så här man ska göra i sådana här situationer, säger Elsa Hatz Grandin.

– Men jag fattade inte vad jag skrev på.

Raderade myndighetsmejl

Chefen som anklagades bad om ursäkt under mötet. Befälhavaren skrev i ett mejl till underleverantören och en chef på Sjöfartsverket att saken är hanterad.

”Bägge två känner sig bekväma efter samtalet och har lovat att inte prata mer om detta med någon och gå vidare”, står det i mejlet.

Därefter skrev han att protokollet, som signerats av båda, ska förvaras inlåst i kassaskåpet på isbrytaren.

”Vänligen radera detta mail efter att ni läst det så att det inte finns i digital form”.

Chefen på Sjöfartsverket raderade mejlet, trots att det enligt lag är en offentlig handling på en myndighet.

– Den som tar emot mejlet uppfattar inte avtalet mellan parterna som hemligt, men uppfattar att nu är det här åtgärdat. Sen gör han ett jättestort fel ur myndighetssynpunkt, han raderar det här mejlet, säger Katarina Norén, generaldirektör för Sjöfartsverket.

– Vi håller på att utbilda för att alla medarbetare ska förstår hur man hanterar mejl.

På Sjöfartsverket pågår ett arbete för att se om det går att hitta mejlet på myndighetens servrar.

”Inte trevligt ombord”

Just nu håller man på att arbeta fram ett tilläggsavtal för att förtydliga rutiner för underleverantören vad som gäller i den här typen av situationer samt funderar över att införa totalförbud mot alkohol på fartygen.

Underleverantören säger att utredningen är klar, medan Sjöfartsverket fortfarande väntar på den.

– Vi kan inte fälla någon innan utredningen är klar. Vad vi vet är att det fanns alkohol på båten och det fanns vittnen hos oss som sagt att det inte var trevligt ombord, säger Katarina Norén.

Enligt Sjöfartsverket är den anklagade mannen avstängd från arbete, medan underleverantören inte vill kommentera detta.

Vd:n för företaget vill inte heller kommentera varför Elsa har uppmanats att skriva på tystnadsavtalet, där det tydligt står att parterna inte ska prata mer om vad som hänt.

– Men hon har sin fulla rätt att prata nu, det är upp till henne, säger vd:n.

Han påpekar att de tycker att sexuella trakasserier är helt oacceptabelt, men att det här fallet är en ord mot ord-situation.

Katarina Norén säger att Sjöfartsverket arbetar intensivt med att få en bättre jargong på fartygen.

– Många vittnar om att klimatet har blivit mycket bättre. Vi vill verkligen ha in fler kvinnor i branschen och beklagar verkligen den här händelsen, säger hon.

Elsa vägrar komma tillbaka

Enligt Elsa Hatz Grandin finns vittnen som hörde och såg trakasserierna ombord men som varken kontaktats eller hörts. Varken Sjöfartsverkets generaldirektör eller underleverantörens vd har någon kännedom kring detta.

Elsa påpekar att hon fått bra stöd och hjälp från både facket och kollegor. Men hon har bestämt att hon ska sluta på sjön.

– Det har inte bara med den här händelserna och trakasserierna att göra, utan att min trygghetsbild är rubbad. Om inte staten, Sjöfartsverket, kan hantera det här, vem kan det då?

#MeToo - detta har hänt#MeToo - detta har hänt

Följ ämnen i artikeln