Strid om flyget i nytt miljömål – utsläpp ska minska med 70 procent
Uppdaterad 2022-03-17 | Publicerad 2022-03-15
Sverige ska minska utsläppen från inrikesflyg med 70 procent på åtta år.
Det föreslår miljömålsberedningen där representanter från alla riksdagspartier ingår.
– Från min sida fanns en reservation, jag ställer mig inte bakom något mål för flygtrafiken, säger Martin Kinnunen (SD).
I den så kallade Miljömålsberedningen sitter representanter från alla riksdagspartier. Sedan oktober 2020 har beredningen förhandlat om hur Sverige ska minska utsläppen som sker via konsumtion.
Nu har man landat i ett uppgörelse som ska presenteras för regeringen den 31 mars. Att ledamöter från alla partier lyckats komma överens ses av flera som Aftonbladet har varit i kontakt med som en stor framgång. I uppgörelsen finns enligt uppgifter till Aftonbladet bland annat förslag på att det ska ställas klimatkrav vid offentliga upphandlingar.
Skadeskjutet efter covid
Men alla är inte nöjda med resultatet vad det gäller skrivelserna som gäller flyget.
Aftonbladet erfar att även inrikesflyget nu ska räknas in i Sveriges redan befintliga mål för minskat utsläpp. Enligt det målet ska växthusgasutsläppen minskas med 70 procent till 2030. Flyget har tidigare exkluderats, bland annat eftersom det ingår i EU:s handel med utsläppsrätter.
Enligt uppgifter till Aftonbladet reserverade sig Moderaterna, Kristdemokraterna och Sverigedemokraterna mot just detta.
SD:s ledamot Martin Kinnunen bekräftar att hans parti reserverade sig, men han vill inte uttala sig om de övriga. Kinnunen anser att flygets utsläppsminskningar måste samordnas med EU, annars riskerar företag, de som bor i glesbygden och svenskar i allmänhet att drabbas hårdare än andra länder.
– Inrikesflyget står för en mycket begränsad del av utsläppen i Sverige. Det är dessutom skadeskjutet efter covid, säger han.
Förvånansvärt stor enighet
I uppgörelsen finns enligt Aftonbladets uppgifter även en skrivelse om att utsläpp från utrikesflyg som tankas i Sverige ska räknas in i Sveriges territoriella utsläppsmål.
Moderaternas representant Christofer Fjellner vill inte kommentera detaljer i uppgörelsen förrän den är offentlig, men han säger att arbetet har gått bättre än vad han trodde det skulle göra.
– Det finns en förvånansvärt stor enighet och jag är glad över resultatet.
Hur utsläppen från flyget ska kunna minskas så rejält på så kort tid framgår inte i uppgörelsen. Tidigare fanns förslag om att införa en så kallad progressiv flygskatt eller åtgärder som riktar in sig på business-class, bonusprogram som flygbolagen erbjuder eller privatjet. Men de förslagen återfinns enligt Aftonbladets uppgifter inte i den färdiga uppgörelsen.