Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Martin, Martina

Postnord svarar på kritiken: ”Vi har problem”

Publicerad 2016-10-07

Kritiken fortsätter att strömma in mot Postnord. Folk är trötta på trasiga, försenade eller försvunna brev och paket.

Nu svarar Postnords Sverigechef på kritiken i TV4 Nyhetsmorgon.

– Vi har problem. Det stora problemet är att vi är i en stor omställning och vi ska hantera den, säger Anders Holm.

Hundratals vittnar om brev som aldrig kommer fram, trasiga paket och hur Postnord har problem med att hålla leveranstiderna.

Nu bemöter Postnords Sverigechef kritiken i Nyhetsmorgon i TV4.

– Vi har problem. De stora problemet är att vi är i en stor omställning och vi ska hantera den, säger Anders Holm till kanalen.

Enligt Anders Holm är orsaken till Postnords strul den stora digitaliseringsprocessen som pågår just nu.

– Brevvolymerna sjunker kraftigt runt om i Europa och i Norden sjunker den mest av allt, säger han i Nyhetsmorgon.

– Vi måste minska vår styrka inom Postnord Sverige och gå från manuell till maskinell sortering men samtidigt tjäna pengar. Det är som att byta däck på en bil som rullar samtidigt.

Postnords vd vägrar svara

Fyra av tio svenskar upplever att de blivit av med post eller paket det senaste året, visar en mätning från Aftonbladet/Inizio. Dessutom uppger varannan svensk att de inte har något förtroende för Postnord.

Det beklagar Anders Holm i Nyhetsmorgon.

– Varje gång vi gör ett fel så är det ett fel för mycket, säger han.

Tipsen om Postnord fortsätter strömma in till Aftonbladet och alla säger samma sak: Posten gör inte sitt jobb. Men trots den massiva kritiken har företagets vd Håkan Ericsson inte gått att nå i flera dagar.

– Håkan Ericsson är upptagen i dag och i morgon så han kan inte vara tillgänglig, säger Maria Ibsén, pressansvar på Postnord, på torsdagen.

Väldigt många är upprörda, varför kan han inte besvara kritiken?

– Det är mycket att göra och mycket som händer just nu. Hösten är den tid när allt ska dra igång igen, säger hon.

”Finns delar vi måste skruva på”

Under gårdagen åkte Aftonbladet till Postnords huvudkontor i Solna för att försöka träffa Håkan Ericsson. Där möttes vi först av beskedet att han satt i möte, sedan att han inte befinner sig i landet.

I går kväll fick Aftonbladet fortfarande inte något svar av Postnords vd Håkan Ericsson. I stället svarade kommunikationsdirektör Per Mossberg på frågorna.

Vad ska ni göra för att lösa det här, för att brev ska komma fram hela och i tid?

– Vi ska jobba med delarna som inte har fungera. Dels har eftersändningssidan inte gått som den ska, dels har omställningen när vi gått från manuell till maskinell sortering inte fungerat fullt ut. Det är ett antal av de här delarna vi behöver skruva på och rätta till.

– Det man är missnöjd med kan komma från oss eller andra operatörer, men det vi delar ut måste fungera på bästa sätt, säger han.

Det här är frågorna vi vill ställa till Postnords vd:

  Vad ska ni göra för att lösa det här? För att brev ska komma fram hela och i tid?

  De anställda slår larm om en ohållbar arbetssituation med stress och uteblivna raster – vad gör ni åt det?

  Många vi har pratat med vill inte längre har med Postnord att göra, hur ska ni vinna tillbaka deras förtroende?