Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Martin, Martina

Flyget ställdes in – Christine och Martin missar bröllopsresan

Publicerad 2016-07-12

”Barnen och vi hade sett fram emot detta jättemycket”

Efter en tuff kamp mot bröstcancer hade Christine och fästmannen Martin planerat sin bröllopsresa i månader.

De skulle fira sin vigsel med en ceremoni tillsammans med barn och släktingar på den rosa stranden Elafonissi på Kreta.

Men nu krossas resedrömmarna – på grund av att resebolaget ställt in flyget.

– De vill ha 28 000 för att ordna en ny hemresa. Vi har inte de pengarna, säger Martin.

De hade valt ut den perfekta platsen, koordinerat med familjemedlemmar och fixat ledigt från jobbet.

Allt var klart för att Martin Ross-Langley, 48, och Christine Branthammar, 42, skulle få två veckor fyllda av glädje och kärlek på den grekiska ön Kreta med resebolaget Detur.

– Vi har planerat det här väldigt noga. Vi gifter oss på eftermiddagen den 31 juli, sedan var det tänkt att vi skulle flyga ner till Kreta på kvällen med fyra barn och ett barnbarn, säger Martin.

– Där var planen att sammanstråla med släktingar som bor i England men som skulle åka till Kreta för att fira med oss.

Planerat ceremoni

Att paret valde den grekiska semesterklassikern Kreta var långtifrån någon slump. På den västra delen av ön ligger den berömda rosa stranden Elafonissi. Där hade de planerat att hålla en bröllopsceremoni.

– Jag har varit där tidigare och det är fantastiskt fint. Det rankas som en av världens tio vackraste stränder, säger Martin.

– Vi brukar säga till varandra att himlen alltid är rosa när man har tur. Därför kändes det passande att ha ceremonin där.

Kan ordna nytt flyg – för 28 000

Men nu verkar det inte bli något firande på den rosa stranden. Martin och Christine har bokat både flyget och hotellet hos researrangören Detur. Kort efter att paret betalat för hela resan fick de ett telefonsamtal från företaget.

– De sa att vårt flyg hem hade blivit inställt eftersom det inte var tillräckligt många resenärer inbokade.

Christine och Martin ställdes inför ett antal olika alternativ. Inget av dem innebar dock någon ekonomisk kompensation för det inställda flyget.

– Detur erbjöd oss att flyga hem med ett annat bolag, men det skulle kosta oss 28 000 kronor extra. Vi har inte de pengarna. Vi har redan betalat 70 000 för resan, säger han.

– Det är för jävligt att de inte ersätter oss när de inte ordnar hemresan som skulle ingått. Det kan inte vara okej att behöva betala två gånger.

Har kämpat mot bröstcancer

Det är osäkert om familjen kommer att kunna åka på någon resa över huvud taget.

– Vi måste åka precis de datumen som vi planerat, och det finns inte så många flyg.

– Allt känns väldigt surt. Barnen och vi hade sett fram emot detta jättemycket. Dessutom har vi inte kunnat resa någonstans på länge eftersom Christina har behandlats för bröstcancer. Nu skulle vi äntligen på semester, och så blir det så här, säger Martin.

Han är besviken över Deturs agerande.

– De har inte bett om ursäkt eller visat någon förståelse alls för vår situation. Det är väldigt dåligt. Vi har begärt att få pengarna tillbaka, men jag vet inte hur det kommer att bli.

Bolaget: Vi följer lagen

Aftonbladet sökte under helgen representanter för Detur utan framgång.

I början av veckan återkom bolagets försäljningschef Staffan Jansson per mejl:

”Vi beklagar naturligtvis att vi var tvungna att ställa in flyget och hemresan för familjen Ross-Langley, vilket skedde i enlighet med paketreselagen.”

Staffan Jansson skriver att Detur erbjudit familjen flera avresedatum, men att inget av dessa gick ihop med deras schema.

”Då gästerna hade andra åtaganden här i Sverige, hade vi tyvärr ingen möjlighet att erbjuda ett alternativ som passade dem och de får hela resan återbetald. Vi är ledsna för att vi inte kunnat erbjuda familjen att alternativ som passade dem.”