Hans liv startar vid 200 knyck
Uppdaterad 2019-08-01 | Publicerad 2016-09-23
I helgen ska Leif Aurosell, 76, tävla i tyska Froburg med sin super-Suzuki
76-årige Leif Aurosell kör internationell roadracing med sidovagnsmotorcykel i farter på drygt 250 kilometer i timmen.
– Livet börjar vid 200, säger Leif.
I helgen ska han tävla i Froburg, Tyskland.
Tävlingsmaskinen har han byggt själv. Den har en Suzuki 1 000- kubiksmotor på 200 hästkrafter.
– Det är en standardmotor från början som jag skrämt upp lite.
Hur fort går den?
– Det beror på banan. Jag har tävlat ett tiotal gånger på kända Formel 1-Spabanan i Belgien. Den är sju kilometer lång och har en höjdskillnad på hundra meter. Där går det mellan 250 och 260 kilometer i timmen på rakorna. En härlig känsla.
Leif är givetvis inte ensam i sidovagnsekipaget. Sören Eriksson, Enköping, har varit hans burkslav de senaste sju åren.
”Jag kan ju hoppa av”
– Han är ju en ungdom med bara 54 år på nacken, säger Leif när vi träffas på Gävle motorstadion för att ta bilder.
Hur törs du hänga i sidovagnen med en gammal farbror som chaufför?
– Ingen fara. Jag kan ju hoppa av när jag vill om det går för fort, säger Sören.
Totalt har Leif haft 15 olika burkslavar – som de som jobbar i sidovagnen kallas – genom åren.
Reparerar maskiner
Hemma jobbar Leif med att reparera stora maskiner. Vid Aftonbladets besök i bostaden i Österfärnebo, Gästrikland, är det en grävmaskin som renoveras.
– Jag måste få in några kronor för att finansiera motoråkandet, som ju inte är billigt.
Till tävlingarna tar han sig i den egna bussen.
– Den är perfekt. Jag får plats med motorcykeln, har ett litet kök och sex sängplatser, så jag får med mig lite kompisar, säger Leif.
76 år är en aktningsvärd ålder. Vad får dig att köra vidare?
– Motorsport är roligt och jag bryr mig inte om åldern. Jag trivs med detta och då mår man bättre.
Leif började med motorsport redan 1955. Som 15-åring körde han sin första tävling på sandad isbana i grannbyn Årsunda. Leif vann och slog storfavoriten.
– Denne var sur efter att ha fått stryk av en snorunge, minns Leif.
Skottkärrehjul
Några år senare byggde han en sidovagn till sin mc av skottkärrehjul och vann både solo- och sidovagnsklassen där.
År 1964 debuterade han på asfalt. 1966 kraschade han på träningen inför den avslutande SM-deltävlingen på Ring Knutstorp.
– Det retar mig ännu då vi vid vinst där blivit svenska mästare, säger han.
Blev ni skadade?
– Nej, men cykeln blev förstörd.
Fortfarande är Leif med högt upp i resultatlistorna. Senast blev han trea på Ring Knutstorp och i Norge tog han nyligen en andra och en tredje plats.
Leif har tävlat i ett tiotal länder.
– I Sverige är det dåligt med tävlingstillfällen för oss numer, säger Leif som fortfarande tävlar för AMF Årsunda.
Hur länge får du köra?
– Jag måste ha ett färskt läkarintyg varje år för att förnya licensen. Hittills har det funkat, säger Leif Aurosell.