Dayviews lägger ner – efter 13 år på nätet
Publicerad 2017-07-04
Idag blev det officiellt – det klassiska internetcommunityt Dayviews, mer känt under tidigare namnet Bilddagboken, lägger ned.
”Efter tretton fantastiska år har det tyvärr blivit dags att ta farväl av sidan som länge har betytt så mycket, för så många”, skriver ägarna i ett uttalande på Dayviews.com.
Under mitten av 00-talet växte bildsajten Bilddagboken fram som en av Sveriges mest populära mötesplatser för ungdomar. Från början var det tänkt som ett privat projekt där vännerna Sebastian Björkelid och Joakim Grönvall ville visa bilder från sin vardag för familj och vänner.
Men snart blev deras vänner sugna på egna bilddagböker. Från starten 2004 växte sajten explosionsartat – 2010 fanns mer än 268 000 000 bilder på Bilddagboken. Sidan blev en del av Wyatt Media, som 2011 bytte namn på sidan från Bilddagboken till Dayviews.
– Ordet dagbok associeras mycket till en yngre målgrupp och vi vill att alla ska känna sig välkomna på sajten, sade Malin Lagerström, dåvarande vd för Bilddagboken, till Dagens Media i samband med namnbytet.
”Dags att ta farväl”
Nyheter24-gruppen köpte upp Wyatt Media under 2011. Då blev Dayviews en del av deras nätverk.
– Detta förvärv ger oss en rejäl skjuts framåt mot att äga målgruppen unga vuxna, sade Douglas Roos, grundare av Nyheter24-gruppen, då.
Men succén har uteblivit. Tisdagen den 4 juli 2017 meddelade Dayviews via sin hemsida att sajten läggs ned. Användare har fram tills den 1 september på sig att spara ner sina bilder via en exportfunktion.
Ägarna konstaterar i sitt uttalande att det idag finns många konkurrerande tjänster för bilddelning, och säger att det är dags att satsa på andra områden inom bolagets verksamhet.
”Efter tretton fantastiska år har det tyvärr blivit dags att ta farväl av sidan som länge har betytt så mycket, för så många”, skriver de på Dayviews.com.