Kedjan belönar kunder som väljer bort kött
Publicerad 2020-10-05
Den som handlar vegetariskt på Hemköp ska få högre bonus än den som köper kött. Det är en del av matkedjans klimatarbete, rapporterar Svenska Dagbladet.
Butikskedjan Hemköp vill få sina kunder att handla mer klimatsmart. Detta genom ett nytt lojalitetsprogram.
– Vi kommer premiera det vi kallar ”goda handlingar” och vi kommer använda vår kundgrupp som en plattform för att testa nya hållbarhetsinitiativ, säger vd:n Simone Margulies till Svenska Dagbladet.
Det innebär att den som köper färska frukter och grönsaker, och det som matkedjan kallar för ”veckans vego”, ska få dubbla bonuspoäng. Animaliska proteiner, det röda köttet, kategoriseras som icke-goda handlingar. Men butiken vill inte sluta sälja det helt.
– Om vi slutar sälja kött så riskerar vi att tappa vi kunden. Jag tror mer på att få med oss kunderna och inspirera dem att göra andra val, säger Simone Margulies till tidningen.
Att gå över till digitala kvitton ger också extra poäng till kunden.