Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Martin, Martina

Bolag lockar kunder med ”lyxprostitution och cannabis”

Publicerad 2021-06-26

Skönhetsbolaget Gents AB har lockat sina kunder med en doft av ”lyxprostitution och cannabis”.

På sociala medier riktas nu skarp kritik mot bolagets reklam, som också anmälts till Reklamombudsmannen.

– De allra flesta företag brukar rätta sig efter beslut, säger Elisabeth Trotzig, reklamombudsman.

Bolaget Gents AB säljer skönhetsprodukter för män. Via bolagets nyhetsbrev lockas kunder att handla allt från skäggvårdsprodukter till små skålar.

När företagets senaste nyhetsbrevet trillade in i kundernas inkorgar var det dock inte alla som blev köpsugna – snarare tvärt om.

Rubriken löd nämligen; ”Lyxprostitution och cannabis”, följt av ett frågetecken. Vilket syftade på en parfyms specifika doft.

”Ångest, övergrepp och kroppsvätskor?”

På sociala medier har det kritiska kommenterarna mot bolagets marknadsföring haglat in. ”Fy fan, vad vidrigt!”, ”Så jäkla vidrigt!” är några av de kommentarer som finns att läsa.

Vissa ställer sig även frågande till vilka associationer lyxprostitution skulle ge kunderna: ”Ångest, övergrepp och kroppsvätskor?”

I skrivande stund har bolaget inte kommenterat händelsen offentligt. Aftonbladet har även sökt personer som driver bolaget, dock utan framgång.

Anmäld till Reklamombudsmannen

Reklamombudsmannen är näringslivets självreglering som prövar anmäld reklam enligt Internationella Handelskammarens (ICC:s) regler för reklam och marknadskommunikation. Nämnden har fått in anmälningar gällande Gents nyhetsbrev, och utreder ärendet.

– Vi har fått in anmälningar angående den här reklamen, i och med det så kan jag inte kommentera den här specifika reklamen, säger Elisabeth Trotzig, reklamombudsman.

Sedan tidigare finns beslut gällande annonsörer som suktat sina kunder genom att likna sina produkter vid knark.

– Vi meddelade nyligen ett beslut gällande drogrelaterade beskrivningar på produkter. Där fann nämnden att det stod i strid med det sociala ansvaret som annonsören har, säger Elisabeth Trotzig.

Reklamombudsmannens väntas ge beslut i frågan inom två månader.

– De allra flesta företag brukar rätta sig efter de beslut som meddelas av Reklamombudsmannen, säger Elisabeth Trotzig.

Följ ämnen i artikeln