Får nobben – för sin öletikett
Publicerad 2019-06-04
Midsommar, fest, alkohol och en eka.
Det är en kombination som Systembolaget nobbar.
På ölflaskans etikett.
Det Kalmarbaserade bryggeriet Ängöl har stött på patrull. Redan förra året kom deras Midsommaröl med ett somrigt motiv av Jenny Nyström, stadens dotter. Även då hade Systembolaget synpunkter, men då på den finstilta texten, som ändrades. Därefter kunde ölet säljas på Systembolaget. Men i år är det stopp.
– Systembolaget anser att det här motivet inte är måttfullt nog och regleras av alkohollagen. Det är deras syn på det. Det är ju ett midsommarmotiv, så det är ett sällskap som går längs vattnet och det är någon eka ute i sjön och någon som ror. Så det är ett midsommarmotiv från 1920-talet, säger Ängöls vd Johan Håkansson.
Vad i motivet är det Systembolaget inte gillar?
– Det är väl egentligen flera saker. De tycker att etiketten förmedlar en drömsk sommarkänsla, tror jag att de skrev, och att det är ett förhärligande av midsommar. Just att den heter Midsommaröl över huvud taget, sätter de sig emot. Då kan jag nämna att vi har julöl och påsköl också, säger han.
– Det är precis samma etikett som vi hade förra året på Midsommarölet när det godkändes. Det känns väldigt godtyckligt alltihop.
Systembolagets presschef Lennart Agén:
– Vi har ungefär 6 000 kontroller av etiketter årligen på nya produkter som ska säljas på Systembolaget. Av de bedömningarna är det ett hundratal som diskuteras lite noggrannare och vi har någon synpunkt på. I de allra flesta fall kommer vi överens, sen finns det 5–10 fall per år där vi inte kommer överens.
– Förra året sa vi att vi släpper igenom Midsommarölen, för den kom väldigt nära inpå midsommar. Vi var tydliga i kommunikationen till Ängöl att den här typen och liknande etiketter kommer vi inte att godkänna framöver, säger han.
Det menar Johan Håkansson inte stämmer. Han hänvisar till förra årets besked:
”Nu ser det bättre ut när texten har ändrats. Vi har valt att låta er lyfta produkten med den senaste versionen av etiketten, men uppskattar om ni för framtida lanseringar undviker liknande motiv.”
– Lagen har ju inte ändrats, godkänns det ena året måste det ju vara godkänt även nästa gång. För stred etiketten mot lagen så skulle inte Systembolaget godkänna, de vill ju inte ha något lagvidrigt.
Nu har bryggeriet överklagat avslaget till Alkoholsortimentsnämnden.
I sin motivering till avslaget skriver Systembolaget:
”Motivet återger en sommardag med grönska, vatten och festklädda män och kvinnor. På bilden avbildas bl.a. några personer som ror en eka (troligen s.k. kyrkbåtsrodd som i delar av Sverige är en midsommartradition). Att färdas på vatten utgör en riskfylld situation. Det avbildas även ett sällskap som är klädda i sommarkläder med blommor i händer och som går längs med vattnet bakom en man som spelar fiol. Motivet tillsammans med produktnamnet 'Midsommaröl' skapar positiva associationer till högtiden midsommar. Vidare anspelar märkningen på en drömsk sommarkänsla. Sammantaget uppfyller Produkten inte kravet på särskild måttfullhet enligt 7 kap. 1 § alkohollagen.”
Andra etiketter som ratats
Rosévinet Wacky Chicks
(AOC Côtes du Rhone) från Xavier, Frankrike.
Framställdes i begränsad upplaga, ingick i en serie med ett ”specialvin” per år.
Illustration: Pussmunnar på etiketten.
Champagnen 002 for 007
Från Bollinger, Frankrike.
En samlarutgåva av champagnen Bollinger La Grande Année 2002 med annan etikett och i specialförpackning.
Illustration: James Bond-logotypen på flaskan innehåller en stiliserad pistol. Lanserades sen i Systembolagets beställningssortiment med pistolen övertäckt av en liten svart klisterlapp.
Rödvinet Nebbiolo d’Alba Ochetti
Från Renato Ratti, Piemonte, Italien.
Illustration: Italiensk tecknad bild på 1700-talssoldat med musköt på etiketten. Lanserades sen med musköten utbytt till vandringsstav.