Svenske experten: ”Det vanligaste flygplanet”
Publicerad 2016-03-19
Passagerarplanet kraschade vid landning i den ryska staden Rostov-na-Donu och 62 personer dog.
Planet – en Boeing 737 – är ett av de absolut vanligaste, enligt experter.
– De flesta svenskar har nog flugit med det här planet, säger svenske experten Jan Ohlsson.
Natten till lördag kraschade en Boeing 737 i Rostov-na-Donu på väg från Dubai. 62 personer, varav fyra var barn, dog i olyckan.
– Enligt preliminära uppgifter kraschade planet på grund av dålig sikt, säger en källa till Russia Today.
Planet ska ha avbrutit ett landningsförsök och cirkulerat ovanför landningsbanan ett tag innan man tog beslutet för att göra ett andra försök – då slog planet i marken och bröts i bitar.
Experten: Tre scenarion
Enligt svenske flygsäkerhetsexperten Jan Ohlsson finns det tre olika scenarion till vad som orsakade kraschen.
Det första är att flygtrafikledningen kan ha misslett piloterna. Väderprognosen till piloterna kan ha varit fel och man kanske inte fått fram att de var sådana starka vindar med starka växlingar som det var, menar Ohlsson.
Ett annat scenario är att piloterna var trötta. Planet cirkulerade i nästan två timmar ovanför flygplatsen och hade dessutom redan avbrutit en landning, men att man trots det valde att försöka igen var enligt Ohlsson uppseendeväckande.
– Det ligger en flygplats 20 minuter bort och jag har svårt att förstå varför man inte ville tänka om och landa där istället, säger han och poängterar att orsaken kan vara att piloterna varit trötta och därför vill landa snabbt.
Det tredje scenariot enligt honom är att piloterna inte var vana med det vintriga vädret i Ryssland.
Vanligaste planet
Boeing 737 är ett av de vanligaste planen. Flygplanet flygs mycket i Europa och används mycket av SAS och Norwegian.
– De flesta svenskar har nog flugit med det här planet, säger Jan Ohlsson och påpekar att det rent generellt är ett säkert plan.
– Det här är ett robust flygplan som ska tåla mycket, någon har klantat sig för att det ska gå så här illa.
Även enligt flygsäkerhetsexperten Hans Kjäll tyder mycket på att kraschen beror på de dåliga väderförhållandena.
– Det var extremt höga vindhastigheter och dessutom snöbyar. Dessa förhållanden gör normalt att man inte landar överhuvudtaget, säger han.
Han poängterar dessutom att flygrutten – att de flög flera varv ovanför landningsbanan – tyder på att man funderat på om man verkligen ska landa.
– Allt pekar på att orsaken till kraschen är beslutet att landa i det extremt dåliga vädret. Det är beslut som inte borde ha tagits, men vad som egentligen hände och varför får vi höra i den svarta lådan senare.