Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Kristian, Krister

Polisens varning inför mc-säsongen: ”Överskatta inte din förmåga”

Publicerad 2018-03-24

Polisen: "Var steget före i tanken"Polisen: "Var steget före i tanken"

Vårens inträde innebär att snön och isen smälter bort – och att motorcykelförare ger sig ut på vägarna igen.

Det innebär också att mc-olyckorna återkommer.

– Jag kan inte nog betona hur viktigt det är att inte överskatta sin egen förmåga, säger Rickard Lundqvist, polis i region Syd.

Förra året dödades 35 personer och 194 personer skadades svårt i motorcykelolyckor, enligt statistik från Sveriges Motorcyklister. Bara de senaste två dagarna har två olyckor med dödlig utgång inträffat.

Olyckorna har dock minskat de senaste åren. 2008 skedde 51 dödsolyckor, och 351 olyckor där personer skadades svårt.

Rickard Lundqvist, som är polis i region Syd, lyfter inför den stundande mc-säsongen fram vikten av att förare är vana vid sina fordon.

”Värm upp”

– Sedan ska man ha rätt skyddsutrustning, givetvis en godkänd hjälm – vilket det är lag på – samt bra klädsel. Allt detta bör vara uppdaterat och förberett innan man börjar köra sin motorcykel igen, säger han.

Därtill är det viktigt att anpassa sig efter rådande omständigheter och ha koll på trafikskyltarna. Överträder förare hastighetsgränserna är det dels en fråga om ett brott, och dels utsätter man andra och sig själva för stora risker.

– Det är extra viktigt att vara försiktig när man inte har varit ute och kört på ett tag. Det är bättre att i början åka några kortare rundor och ”värma upp”, och avvakta med de längre rundorna. Jag kan inte nog betona hur viktigt det är att inte överskatta sin egen förmåga, säger Rickard Lundqvist.

Singelolyckor 45 procent av alla dödsolyckor

Enligt Trafikverkets djupstudier är 45 procent av alla dödsolyckor singelolyckor.

Detta sägs bero på en mängd olika faktorer, som att förare håller för hög hastighet, har bristande kompetents eller en felaktig körstrategi. Som exempel inträffar sju av tio singelolyckor i kurvor.

– Det är självklart inte alltid motorcyklistens eget fel, men går det fortare än det ska så hinner kanske inte andra bilister reagera i tid, säger Rickard Lundqvist.

Så många trafikolyckor sker årligenSå många trafikolyckor sker årligen

Följ ämnen i artikeln