Norwegian toppar svarta listan
Publicerad 2015-09-14
Sämst på att kompensera missnöjda kunder
Glöm skandalomsusade Ryanair.
Råd & Röns nya lista över resebranschens värsta företag toppas av norska lågprisbolaget Norwegian.
– Det är väldigt tråkigt, säger informationchef Charlotte Holmbergh Jacobsson.
I 34 fall som rör totalt 73 resenärer vägrar lågprisjätten Norwegian att betala ut kompensation. Enligt Allmänna reklamationsnämnden, ARN, borde flygbolaget betala ut över 400 000 kronor i kompensation till kunderna.
De siffrorna gör att Norwegian intar förstaplatsen på Råd & röns lista över resebranschens värsta bolag, som presenteras i samarbete med tidningen Vagabond.
Strul med Dreamliner
I 32 av kraven mot Norwegian är det förseningar som ligger bakom. I de två andra fallen handlar det om att resenärer inte kunnat resa med det nya Dreamliner-planet, och i stället fått åka med ett sämre ersättningsplan.
– Det är väldigt tråkigt att vi finns med på den listan, och att vi har resenärer som drabbats av kraftiga förseningar, säger Norwegian informationchef Charlotte Holmbergh Jacobsson.
Enligt henne har bolaget rätten på sin sida.
– Anledningen till att vi finns med på listan beror på de problem vi hade i början med våra långdistansplan. När vi började flyga med dem fick vi dessvärre en lång rad förseningar, säger hon, och fortsätter:
– Vi har en lång tradition av att följa ARN och gör alltid det om det inte handlar om viktiga principfrågor och där EU-domstolen sagt något annat. EU-domstolen har sagt att fabrikationsfel är extraordinära händelser och då gäller inte kompensationsrätten. Det är det vi rättar oss efter.
Kan få betala miljoner
Enligt konsumenträttsföretaget Travelright har omkring 35 000 resenärer drabbats av Norweigans förseningar de senaste åren. Skulle alla få ersättningar så skulle bolaget tvingas hosta upp 192 miljoner kronor.
Andraplatsen på listan intas av charterbolaget Primera Air, som bland annat flyger för Solresor. Tredjeplatsen innehar ungerska lågprisflyget Wizz Air.
Så klagar du på resan
När något går fel: klaga alltid direkt till arrangören/flygbolaget/hotellet etcetera på plats – vänta aldrig tills du kommit hem utan försök alltid i första hand få rätt eller ersättning direkt något går fel.
Om du inte får gehör för dina klagomål kan det finnas anledning att gå vidare till ARN, Allmänna reklamationsnämnden, när du kommit hem. Du måste göra din anmälan inom ett halvår efter det att företaget avvisat ditt krav. På ARN:s sajt finns exempel på vanliga reseanmälningar, en ”klagoguide” och även ett anmälningsformulär.
Mer information: www.arn.se
Ungefär hälften av alla som klagar till ARN inom reseområdet brukar få rätt. De flesta resebolag följer ARN:s rekommendationer och betalar ersättning – men inte alla. De som inte gör det hamnar till slut på Råd & Röns svarta lista.