Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Martin, Martina

Elin, 16, blåstes av snillrik Blocketbedragare

Uppdaterad 2017-03-20 | Publicerad 2017-03-13

Elin, 16, hade sparat pengar för att kunna köpa en biljett till popstjärnan Ed Sheerans konsert.

Allt verkade stämma när familjen kollade upp säljaren – men hennes identitet visade sig vara stulen.

– Allt fler bedragare försöker bygga upp en påhittad profil, säger Thomas Bäcker, kundsäkerhetschef på Blocket.

Brittiska popstjärnan Ed Sheerans största hit har spelats 1,5 miljarder gånger på Youtube, konserten i Globen i Stockholm är utsåld sedan länge.

Elin Hansson Huber, 16, har lyssnat på Ed Sheeran i flera år, men missade när biljetterna släpptes. Tillsammans med en kompis började Elin att söka efter biljetter på sajten Blocket, de bestämde att 1 000 kronor per biljett var smärtgränsen. Elin jobbar varje lördag på en byggvaruhandel och hade sparat ihop pengarna till biljetten på egen hand.

En tjej som kallade sig Sandra hade biljetter till salu. De talade i telefon och hade en lång sms-kontakt.

– Vi hade letat i några dagar men alla biljetter var jättedyra. De här kostade 900 kronor styck och säljaren kändes trovärdig, säger Elin Hansson Huber, 16.

Det bästa av allt var att biljetterna var på ståplats. Vännerna tänkte köa hela dagen för att komma så nära idolen som möjligt.

Men när de 1 800 kronorna för två biljetter förts över så försvann alla spår av ”Sandra”. Elin Hansson Huber hade blivit lurad.

– Det kändes surt eftersom vi så himla gärna ville se konserten, säger Elin Hansson Huber.

Hade stulit Facebook-identitet

Just för att skydda dottern från bedrägeri hade även Elins mamma Martina Huber varit noga med att kolla upp säljaren i förväg. Anledningen till att Sandra sålde biljetterna var ett dödsfall i familjen, sade säljaren. Martina Huber bad om för- och efternamn, bostadsort, födelsedatum, och gick till och med in på Sandras Facebooksida.

Något som stack ut var att tjejen talade med skånsk dialekt trots att hon var boende i Norrbottens inland – men å andra sidan var ”Sandra” med i Facebook-grupp för nyinflyttade i staden.

– Det förklarade ju att hon inte var därifrån, så då var jag nöjd med det, säger Martina Huber.

När Sandra inte skickade över biljetten som avtalat och slutade svara i telefon så ringde Martina Huber upp ett nummer som hon hittade på Eniro. Då svarade en helt annan Sandra – den person som säljaren hade utgett sig för att vara. Den verkliga Sandra har nu anmält händelsen till polisen och Blocket.

– Hur kan man lura ett barn på pengar? Det är så nedrigt gjort. Hon höll oss varma tills hon hade pengarna, sedan har hon bara slagit av telefonen och kanske slängt sim-kortet, säger Martina Huber, som har polisanmält bedrägeriet.

”Kommer se allt mer av detta”

Den här typen av bedrägeri är inte särskilt ovanligt. Enligt Per Geijer, säkerhetschef på Svensk handel, blir det allt vanligare att bedragare bygger upp en ”bakgrundsstory”, som är tillräckligt trovärdig för att köparen ska känna sig lugn.

När det gäller biljetter rekommenderar Blocket att köparen och säljaren träffas fysiskt och skriver ett köpeavtal.

– I takt med att köpare blir allt mer kontrollerande ser vi att allt fler bedragare försöker bygga upp en påhittad profil. Det här fallet visar ju hur lätt det är att med ett telefonabonnemang och sociala medier sätta upp en profil som ger ett trovärdigt intryck, säger Thomas Bäcker, kundsäkerhetschef på Blocket.

De blev också lurade på
Blocket

Följ ämnen i artikeln