Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Martin, Martina

SD siktar på att bli störst

Uppdaterad 2018-09-05 | Publicerad 2018-07-06

Jimmy Åkesson intervjuas av TT i Almedalen och säger att SD siktar på att bli största parti i valet..

Sverigedemokraterna siktar på att bli största parti i valet i höst.

De vill ta över Socialdemokraternas roll i svensk politik.

– Vi är helt säkra på att vi kommer att bli största parti förr eller senare, och på lång sikt det statsbärande partiet i Sverige, säger Åkesson till TT.

När han ombeds tippa topp tre i rikdagsvalet blir svaret Sverigedemokraterna etta, Socialdemokraterna näst störst och Moderaterna tredje störst.

SD vill allra helst se en regering med SD, M och KD. Men nu säger Åkesson att han tvivlar på att KD klarar spärren till riksdagen. Han tror inte att KD kan räkna med så många taktikröster från moderater.

S är huvudmotståndare

– Att moderater ska gå och taktikrösta när Moderaterna själva ligger pyrt till, jag har svårt att se hur det ska gå till, säger Åkesson.

En orsak till SD:s optimism om sitt eget valresultat är att partiet fått en ny skjuts i opinionsmätningarna under våren och sommaren. SD ligger nu runt 20 procent i flera av dem.

SD ser Socialdemokraterna som huvudmotståndare.

– Målet är att ta över Socialdemokraternas roll i svensk politik. De har gjort sitt. Detta är vår tid, säger partisekreterare Richard Jomshof.

Kvinnor och invandrare

Ökningen i opinionsmätningarna har skett trots att även de andra stora partierna profilerar sig på stramare migrationspolitik och hårdare tag mot brottsligheten. Jomshof tror att framgångarna beror på att partiet ses som "originalet" och är principfast.

– Vi har byggt upp vårt varumärke och vår trovärdighet, säger han.

Det är bland kvinnor och invandrare som SD tror sig ha störst potential för att kunna växa till det största partiet. Därför riktar partiet in sig på bland annat kvinnors trygghet, bättre arbetsvillkor inom vård och omsorg, och lag och ordning i utsatta områden.

Bland SD:s 30 000 medlemmar är bara 25 procent kvinnor.

Djupare engagemang?

Partiledningen pekar på att opinionssiffrorna är höga trots att SD inte ens inlett sin valkampanj. Kampanjen kommer bland annat att lyfta fram vilka Sverigedemokraterna är.

– Människor vet redan vad vi tycker i olika frågor, säger SD:s kommunikationschef Joakim Wallerstein.

Det handlar bland annat om att övertyga väljarna om att sverigedemokrater drivs av ett djupare engagemang än andra för att lösa Sveriges problem. Partiet talar också gärna om sig själv som en gräsrotsrörelse, som inte främst är ute efter makten utan efter att förändra Sverige.

– Vi ger inte bara uttryck för att vi förstår att folk är oroliga, utan för att vi är oroliga själva, säger Wallerstein.

"Inga tricks"

Han uppger också att partiet inte tänker använda sig av "tramsiga slogans" utan vill signalera allvar i sitt kampanjmaterial. Till exempel har SD tagit fram 22 foldrar om partiets förslag på olika områden som, enligt Wallerstein, innehåller en "vägg av text".

SD har också flerdubblat sin grupp för digital kommunikation och kommer att ha omkring 30 anställda i den. När det gäller sociala medier uppger Wallenstein att de får bra spridning på sina budskap utan att göra så mycket.

– Vi har inga tricks, vi gör inget speciellt, säger han.