Krossad på spåret
Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-03-03
Småbarnsmamman dog på väg till sin patient
Kvinnan skulle lämna mat på andra sidan järnvägen.
Kraschen med X2000-tåget blev våldsam – och bilen släpades med en halv kilometer.
Hon hade inte en chans.
– Mina barnbarn har förlorat sin mor, säger kvinnans pappa.
Olyckan inträffade vid 14-tiden i går vid en järnvägsövergång i Gnarp i Nordanstigs kommun. Övergången var obevakad – markerad med en enkel trafikskylt.
Våldsam smäll
Kvinnan, en 42-årig hemvårdare, skulle lämna mat till en äldre person som bor på andra sidan järnvägen.
När X2000-tåget kom hade hon inte en chans. Smällen blev våldsam och bilen släpades med i cirka 500 meter.
En läkare som reste med tåget kunde konstatera att kvinnan var död. Sedan tog det flera timmar för räddningstjänsten att få loss bilen. Tågpassagerarna fick vänta, innan de kunde köras vidare med ersättningsbussar.
Skadorna på bilen blev omfattande:
– Högra sidan träffades, bilen blev hoptryckt, säger räddningstjänstens insatsledare Bengt Wiman.
Tågföraren uppger att han signalerat enligt gällande rutiner. Det var i går kväll fortfarande oklart varför kvinnan inte stannat.
De boende i Gnarp berättar för Aftonbladet att de under längre tid påtalat faror med den obevakade övergången och krävt bättre bevakning.
Även 42-åringen och hennes arbetskamrater i hemvården hade klagat – gång på gång.
Kvinnan flyttade till Gnarp förra våren tillsammans med sina fyra barn. Här fanns hennes nye kärlek. Och här hittade hon ett nytt jobb, på hemvården.
Kvinnans pappa kontaktade i går kväll Aftonbladet.
I går firade han sin födelsedag. När telefonen ringde trodde han det var dottern som skulle gratulera.
I stället kom dödsbudet.
– Jag är fruktansvärt ledsen. Men också förbannad. En blinkande lampa hade räddat henne, det hade varit så enkelt.
Ställas till svars
Nu kräver han att de ansvariga på Banverket ställs till svars.
– Den som låter X2000-tåg dundra förbi obevakade övergångsställen måste vara likgiltig för människoliv.
Det finns flera tusen obevakade järnvägsövergångar i Sverige.
Ska dessa verkligen få finnas där snabbtåg passerar?
– Det är klart att man inte ska ha det. Det är därför som Banverket gör stora insatser för att få bort dessa så kallade plankorsningar. Vi gör stora satsningar och har jobbat med det i ett antal år, säger Claudio Skubla, pressansvarig på Banverket.