Tidigare anställd: ”Inte en enda kund var nöjd”
Publicerad 2016-06-19
Felaktiga beställningar, långa väntetider och personal som inte orkar svara på alla arga kundsamtal.
Nu vittnar en tidigare anställd om kaos inom Elgigantens köksverksamhet.
– Inte en enda kund var nöjd, säger kvinnan.
Redan första dagen på jobbet ringde varningsklockorna hos kvinnan, som arbetade på ett av Elgigantens större varuhus under 2012 och 2013.
– Jag märkte att ingen i personalen på köksavdelningen ville svara i telefon. De lät den ringa utan att någon svarade. Sedan fick jag telefonen, kunderna var fruktansvärt arga.
Det verkar alltså inte bara vara 56-årige Leif Klerebrink som haft problem med att få sitt kök levererat från Elgiganten. Flera personer har hört av sig till Aftonbladet med liknande berättelser om leveranser som försenas i veckor och fel i beställningarna.
Den tidigare anställda kvinnan berättar hur personal slutade och att arbetsledaren på avdelningen inte ville vara ute i butiken – eftersom personen drog sig för att möta alla förbannade kunder.
– Det verkade inte vara ett en enda kund som var nöjd. Det saknades saker i allas beställningar, säger den före detta anställda kvinnan.
Enligt kvinnan är ett annat problem att varuhuset inte har ett lager för köksprodukter i Sverige.
– Så när något saknades, som till exempel ett handtag eller en sockel eller liknande, fick kunderna vänta i cirka fem veckor.
Arbetet blev för mycket
Kvinnan förklarar även att personal saknades på köksavdelningen och att systemet för att beställa varor var krångligt.
– Det var väldigt lätt att något blev fel. Min kollega råkade beställa fel färg till ett par kunder på köksluckorna. Först fick kunderna vänta runt tio veckor på köket och sen när de fick fel färg var de tvungna att vänta i tio veckor till, säger hon.
Till slut blev hon ensam på avdelningen med alla kunder och klagomål.
– När man skulle rita bänkskivan så var man tvungen att sitta i butiken och rita den med linjal. Det fanns inget program som räknade ut måtten, det fick du räkna ut själv.
I samband med en kampanj på kök säger kvinnan att hon sålde 56 kök på egen hand under en månad. Arbetsbelastningen blev för mycket, varpå hon sade upp sig.
– Jag är inte en sådan som klagar, men till sist blev det för mycket.
”Klart att det görs misstag”
Jessica Wallin, pressansvarig på Elgiganten, kan inte svara på hur mycket förseningar och klagomål företaget har när det gäller kök.
– Men det är klart att det görs misstag, att det blir transportskador och sådana saker, säger hon.
Kökslagret ligger i Brno i Tjeckien. Enligt Jessica Wallin har Elgiganten jobbat med sina leveranser för att få dem så snabba som möjligt.
– Det har vi gjort under lång tid, och det blir bättre och bättre.
Hon vill inte gå in på hur det såg ut på den före detta anställdes varuhus under 2012-2013.
– Det är ju några år sedan och jag vet inte hur det såg ut där då.
Nyheter från Sveriges största nyhetssajt |