Rekordmuddring – motsvarar 8 800 simbassänger
Uppdaterad 2021-12-20 | Publicerad 2021-12-19
En volym motsvarande 8 800 olympiska simbassänger. Så mycket massa ska grävas bort när regeringen nu gett klartecken till att muddra farleden som en del av miljardprojektet Malmporten i Luleå.
– Det här blir Sveriges största muddringsprojekt i modern tid, säger Joel Smith på Sjöfartsverket till TT.
Rom byggdes inte på en dag. Samma sak kan sägas om Malmporten, ett projekt som ska öka sjöfartens kapacitet för malmtransporterna från gruvorna i norra Sverige och Finland ut till kunderna.
Planerna började diskuteras 2014 och de ska vara förverkligade 2028. Den totala kostnaden ligger på cirka 2,7 miljarder kronor.
Fördjupa farleden
Ett av projektets centrala delar är muddringsarbetet, som innebär att farleden till och från Luleå kommer att muddras och fördjupas med omkring fyra–fem meter. På så vis ska handelsfartygen få ett nytt maximalt djupgående på 15 meter.
– I dag kan man bara ta in båtar med 11,6 meters djupgående och då betyder det att stora fartyg som går in inte kan lasta fullt, de är bara halvlastade när de går ut igen och det är ju ingen vidare transportekonomi att ha fartyg som inte utnyttjas till fullo, säger säger Joel Smith, infrastrukturdirektör på Sjöfartsverket.
Regeringen gav tidigare i veckan klartecken till muddringen, som är det största någonsin i sitt slag i Sverige. Totalt ska en volym på 22 miljoner kubikmeter – eller omkring 8 800 olympiska simbassänger – muddras, ett arbete som väntas pågå mellan 2024 och 2027, och året därpå ska hela projektet vara klart.
Används som byggmaterial
Muddret består av bland annat sand, sten, morän och lera.
– En mindre del av det här ska vi använda inne i Luleå hamn för att exempelvis bygga nya terminalområden och kajer med, säger Joel Smith.
De muddermassor som inte kan användas kommer i stället att förvaras i en djuphavsgrav eller på land.
Till sommaren nästa år ska man börja provmuddra farleden för att de företag som kan tänkas vara intresserade av uppdraget ska få en uppfattning om förutsättningarna för arbetet inför upphandlingen.
– När vi väl börjar muddra 2024, då kommer det att märkas. Vi kommer även att ha farledsbåtar på plats som flyttar bojar och justerar farledens dragning så att man ska kunna passera på säkert avstånd från mudderverken och mudderpråmarna eftersom trafiken till och från hamnen kommer att fungera precis som vanligt, säger Joel Smith.