Malmö–Köln kan bli första nattågslinjen
Uppdaterad 2020-01-16 | Publicerad 2020-01-15
Sträckan Malmö–Köln pekas ut som bästa alternativet för att inleda trafik med statligt upphandlade nattåg, men den kan tidigast komma igång om två till tre år, bedömer Trafikverket.
Även på sträckan Stockholm–Hamburg finns goda möjligheter för nattågstrafik, men där behövs en fördjupad utredning, bland annat av konkurrensen, skriver Trafikverket i ett pressmeddelande. På ännu längre sikt kan fler destinationer bli aktuella, till exempel Bryssel, Berlin, Frankfurt och Basel.
Regeringen har gett Trafikverket i uppdrag att utreda förutsättningarna för statlig upphandling av nattågstrafik till europeiska städer och uppdraget ska vara slutfört i april. Men redan nu föreslås Malmö–Köln som ett första steg att gå vidare med.
"Restiden på sträckan är rimlig och det finns goda möjligheter till fortsatta anslutningar från Köln", säger enhetschef Anna Fällbom i pressmeddelandet.
Ett problem är bristen på lämpliga fordon. Svenska fordon går inte att använda på kontinenten av tekniska skäl. Trafikverket förordar att den operatör som trafiken upphandlas av själv ska tillhandahålla fordon.