Företag ska sponsra bröllopsfirandet
Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-11-25
”Risk att det blir ett kommersiellt jippo”
TV 4 blir huvudsponsor för det kungliga bröllopsfirandet.
Samtidigt slåss landets företag om att få sin del av kakan.
– Det finns en risk att det blir ett kommersiellt jippo, säger varumärkesexperten Rolf Skjöldebrand.
Firandet, som går under namnet Love Stockholm 2010, invigs på nationaldagen den 6 juni och fortsätter fram till bröllopet mellan Victoria och Daniel den 19 juni. Stockholms stad har kunnat avsätta sju miljoner till den två veckor långa folkfesten, men bjuder nu in sponsorer för att lösa totalkostnaden på 20 miljoner.
”Finns stort intresse”
– Det är bistra tider, men vi uppfattar att det finns ett stort intresse och kommer bygga utifrån vad vi får in, säger Irene Svenonius, stadsdirektör i Stockholms stad.
Enligt Aftonbladets källor har TV 4 redan pumpat in 8–10 miljoner för tv-rättigheterna. Reklamkanalen, som rekryterat före detta hovinformatören Elisabeth Tarras- Wahlberg som expertkommentator, kommer bland annat att flytta Nyhetsmorgons studio till Kungsträdgården.
”Det blir geggigt”
Varumärkesexperten Rolf Skjöldebrand tycker däremot att valet av TV 4 pekar mot en kommersialisering av bröllopet.
– Det blir geggigt. Det är också tragiskt att man i kärlekens tecken pratar om sponsorintäkter, säger Rolf Skjöldebrand.
Men enligt Stockholms stads stadsdirektör finns ingen risk att kommersen tar över.
– Vi vill inte att Stockholm ska bli ett hav av annonser. Det ska vara smakfullt. Kärleksfesten ska vara i fokus, inget annat, säger Irene Svenonius.
Aftonbladets