Svårare återkalla osäker hjälm efter konkurs
Uppdaterad 2024-02-02 | Publicerad 2024-02-01
Den som köpt en cykelhjälm från Hövding av den modell som Konsumentverket tidigare belade med säljförbud har rätt att få pengarna tillbaka, tipsar myndigheten. Men är hjälmen köpt direkt av tillverkaren är utsikterna små att lyckas – eftersom företaget har gått i konkurs.
Konsumentverket upprepar sin kritik mot hjälmen av modell Hövding 3: Den är inte säker. Säljförbudet ledde i december till att företaget lämnade in en konkursansökan, men säljstoppet hävdes senare när förvaltningsrätten beslutade om inhibition. På grund av konkursen finns inte längre någon tillverkare som kan ta ansvar och återkalla hjälmarna och därför har myndigheten nyligen informerat svenska återförsäljare om säkerhetsbristerna.
De som köpt Hövding 3 uppmanas att vända sig till inköpsstället, butiken eller återförsäljaren på nätet och kräva pengarna tillbaka. De som köpt produkten direkt från det konkursade företaget får vända sig till konkursförvaltaren. Men eftersom löner och andra fordringar är högre prioriterade är utsikten att få pengarna tillbaka små, konstaterar Konsumentverket.
Rättat: Det säljförbud som Konsumentverket beslutade om hävdes senare, när förvaltningsrätten beslutade om inhibition.