Barbro saknar miljoner efter Swedbanks haveri
Saldona på storbanken visar fel
Publicerad 2022-04-29
När Barbro Bergström, 65, tittade på kontot i morse fick hon en chock.
Hon sålde sitt hus i går – men i stället för de 2,4 miljoner som skulle finnas på kontot står det nu minus 832 000 kronor.
– Nu sitter man och svettas, säger Barbro Bergström.
Under fredagsmorgonen läste Barbro Bergström i Funäsdalen nyheten om Swedbanks omfattande IT-störningar.
Hon gick då in på sitt konto för att försäkra sig om att pengarna från gårdagens husförsäljning var där de skulle. Men allt var borta.
Cirka 2,4 miljoner fanns på kontot efter försäljningen i går eftermiddag, men i stället visar nu saldot att det saknas 832 000 kronor.
– Jag förstår inte hur det kunde bli såhär. Nu sitter man och svettas, säger Barbro Bergström.
”Har räkningar att betala”
Det konto som pengarna fanns på är det som Barbro och hennes man använder för att betala räkningar.
Hon hoppas nu att problemet ska kunna lösas så fort som möjligt eftersom räkningarna ska vara betalda innan månaden är slut.
– De har någon dag på sig att lösa det här nu. Vem ersätter ränteförlusten och eventuella förseningsavgifter på räkningarna om pengarna inte kommer tillbaka?, säger Barbro.
– Det är klart att pengarna kommer tillbaka någon gång, men det värsta är tjafset efteråt.
Senare under fredagseftermiddagen berättar Barbro att pengarna fortfarande inte kommit tillbaka på kontot.
– Under dagen har flera betalningar försökt dras från kontot men de har avvisats, säger hon vid halv fyra.
”Pengarna är säkra hos oss”
Swedbank uppger att de har haft en pågående IT-störning sedan sent i går kväll och att den gör att vissa av deras kunders konton visar felaktiga saldon.
”Kunder som anser sig ha lidit ekonomisk skada på grund av våra störningar ska kontakta banken. Vi kommer att hantera de kundförfrågningar vi får individuellt enligt gängse rutiner och avtal”, skriver banken på sin hemsida.
Swedbank skriver i en kommentar till Aftonbladet att de har hittat orsaken och arbetar med att lösa problemet så fort som möjligt. Däremot svarar de inte på frågan om vad felet beror på eller när de tror att det kommer vara löst.
– Vi arbetar så snabbt vi kan för att lösa problemet och beklagar givetvis detta. Våra kunder kan känna sig trygga med att deras pengar och information är säkra hos oss, säger Swedbanks pressansvarige Ralf Bagner.