Katastrofal ökning av väntetider på akuten
Publicerad 2017-01-25
Väntetiderna på akutmottagningarna har ökat markant.
I dag tvingas patienter vänta mer än tre timmar på akuten.
– På många ställen säger medlemmarna att det är mer eller mindre katastrof, säger Karin Båtelson, ordförande för yrkesföreningen Sjukhusläkarna inom Läkarförbundet, till SvD.
En utveckling som sjukvårdsminister Gabriel Wikström besdkriver som ”oacceptabel”.
Allt fler tvingas vänta allt längre på akutmottagningarna, visar siffror som Socialstyrelsen, på uppdrag av tidningen Vårdfokus, tagit fram.
Nu tvingas patienter vänta hela 3 timmar och nio minuter för att få hjälp. Från 2010 har väntetiden ökat 40 minuter.
– På många ställen säger medlemmarna att det är mer eller mindre katastrof, säger Karin Båtelson, till Svenska Dagbladet.
Experten: En fara för patientsäkerheten
Och problemet gäller i hela landet – inte bara i storstadsregionerna.
Värst är situationen på Sahlgrenska universitetssjukhuset i Göteborg som har väntetider på fyra timmar och 15 minuter. Tätt därefter kom Akademiska sjukhuset i Uppsala och Kungälvs sjukhus, samt Södersjukhuset, Mälarsjukhuset i Eskilstuna och Nyköpings lasarett, skriver tidningen.
– Bilden är väldigt dyster, säger Karin Båtelson till SvD.
Det finns dessutom exempel på patienter som tvingats vänta över tio timmar och det är främst äldre som drabbas av sådana extremtider.
Enligt Karin Båtelson vågar varken sjukhusledningar eller politiker säga som det är – att utvecklingen är en risk för patienter.
– Det är klart att patientsäkerheten är hotad om patienterna får vänta på behandlingar och inte har rätt tillsyn, säger hon till tidningen.
Ministern: ”Inte acceptabelt”
Sjukvårdsminister Gabriel Wikström är mycket oroad över utvecklingen som just nu sker.
– Jag följer utvecklingen väldigt noga och jag är väldigt orolig över att så många akutmottagningar har problem. Att patienterna måste vänta så länge är inte acceptabelt, säger han till Aftonbladet.
Enligt honom ligger det största ansvaret på landstingen som arbetsgivare och han uppmanar landstingen att se på de goda exemplen och lära av varandra.
– Den akuta situationen kan bara landstingen lösa i form av förändrade schemaläggningar, att lyssna mer på personalen och att ha större fokus på trivsel och arbetsvillkor, säger han.
– Man måste också se till att de vårdplatser som finns på sjukhusen används för de med störst behov.