Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Martin, Martina

Bensin- och dieselbilar förbjuds i Stockholms innerstad

Miljözon 3 införs i 20 kvarter

Publicerad 2023-10-10

Renodlade bensin- och dieselbilar portas från delar av Stockholms innerstad.

I miljözonen kommer bara elfordon och utsläppsnåla fordon att tillåtas.

– Vi menar att det här är nödvändigt, säger Stockholms trafikborgarråd Lars Strömgren, (MP).

Syftet med förbudet är att pressa på omställningen, att bullret ska minska och luftkvalitén förbättras.

– Idag gör luften i Stockholm att spädbarn får sämre lungor och äldre dör i förtid. Det är en helt oacceptabel situation, säger Miljöpartiets Lars Strömgren, som är trafikborgarråd i Stockholm.

Miljöpartiet som drivit beslutet hänvisar också till en studie från Karolinska Institutet som  visar att barn som växer upp på Stockholmsgator med höga utsläpp har nedsatt lungfunktion redan från sex månaders ålder.

Sveavägen är en av vägarna där bensin- och dieselbilar portas.

Miljözon över 20 kvarter

Totalt är det ett område på 20 kvarter och ungefär 180 000 kvadratmeter.

Miljözonen ramas in av Kungsgatan, Birger Jarlsgatan, Hamngatan och Sveavägen. Även Klaratunnelns in- och utfart vid Mäster Samuelsgatan innefattas av de nya reglerna.

Gatorna har omfattande gång- och cykelbanor, vilket gör det möjligt att införa zonen just där.

– Det är ett område dit få har målpunkter med privat bil, säger Lars Strömgren.

Samtidigt finns mycket butiker och behov av transporter i området, vilket kan få konsekvenser, menar Nike Örbrink, som är gruppledare för KD i Stockholm.

”I praktiken kommer detta skada näringsliv och besöksnäring. Det är en stor inskränkning som kommer ta beslag på polisiära resurser för att upprätthålla, trots att tidigare utvärderingar från sådana miljözoner i staden visat att de inte har någon vidare positiv effekt”, skriver Örbrink i en kommentar.

Men enligt Miljöpartiet behöver det inte bli ett problem. Lars Strömgren menar att detta är vad näringslivet behöver.

– Det pågår redan i dag en snabb omställning. Det här är ett sätt att uppmuntra näringslivet till att samordna och kordinera antalet fordonsrörelser.

KARTA. Här införs den nya miljözonen. Ramas in av Kungsgatan, Birger Jarlsgatan, Hamngatan och Sveavägen. Även Klaratunnelns in- och utfart vid Mäster Samuelsgatan innefattas av de nya reglerna.

Området kommer utvidgas

Grundregeln för miljözon klass 3 är att renodlade bensin- och dieselbilar portas från området. De fordon som tillåts är endast elfordon och utsläppssnåla gasfordon.

Det kommer dock finnas undantag – fordon som är kopplade till vård och omsorg, säkerhet och samhällsservice omfattas inte av reglerna.

Förändringen sker successivt, med start från 31 december 2024. Den här omställningen går dock för fort, enligt Transportföretagen.

– Den svenska transportsektorn tillhör världens renaste och är i full fart med att ställa om. Sedan 2010 har vi minskat utsläppen med 34 procent. Men Miljöpartiet och deras kollegor i Stockholm stad har nu alldeles för bråttom, säger Tina Thorsell, samhällspolitisk chef på Transportföretagen.

Under andra halvåret av 2025 kommer Stockholms stad ta beslut om att utvidga området ytterligare, som en del i målet om en utsläppsfri innerstad till 2030.

Följ ämnen i artikeln