Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Martin, Martina

Flygförbudet hävs på olycksmodellen

Publicerad 2019-07-26

Preliminära slutsatser visar att planet inte hade något tekniskt fel eller konstruktionsfel. Nu hävs flygförbudet på flygmodellen.

Flygplan av modellen Gipps Aero GA8 får flygtillstånd igen efter den svåra dödsolyckan i Umeå. Australiska, europeiska och även svenska myndigheter häver förbudet.

Inspektionen visar att olycksplanet utsattes för större krafter i luften än det klarade av.

Flygplan i hela GA8-serien sattes snart på marken efter fallskärmsolyckan i Umeå, då nio personer omkom. I Australien fick 63 plan flygförbud, såväl som en rad andra i Europa.

Förbudet varade i fem dagar och infördes eftersom de första uppgifterna om Umeåolyckan visade att planet bröts sönder i luften redan innan det slog ner i marken. Uppgifterna visade sig stämma. Bland annat hade en del av en vinge gått sönder i luften och planet störtade från 4 000 meters höjd, gick i spinn och slog sedan i backen med fallskärmshoppare och pilot ombord.

Vingar slets av

Den australiska flygmyndigheten Casa har nu fått ytterligare information om utredningen som antyder att det inte finns några fel på övriga plan av samma modell, och de får återigen användas.

Även EU:s flygmyndighet Easa hävde flygförbudet under torsdagen och skriver i sitt luftvärdighetsdirektiv att inspektionen av olycksplanet tyder på att det utsatts för krafter i luften som modellen inte är utformad för.

I och med Easas beslut har även Transportstyrelsen i Sverige valt att häva förbudet på de två plan som finns på flygklubbar i Småland och Linköping.

– Sedan får de själva avgöra om de vill flyga i dag eller inte, säger Jerry Köhlström, flygteknisk inspektör på Transportstyrelsen som själv inspekterat vraket av olycksplanet.

Att Umeåplanet utsatts för krafter som var större än det klarade av, råder det inga tvivel om, säger Jerry Köhlström.

– Flygmaskinen startade helt frisk och fin och lyfte mot himlen. Den fick klartecken att släppa hoppare och några minuter senare singlar den ner i bitar. Den utsätts för sådana luftkrafter att den slits isär. Det framgår att det är olika delar av vingar som slitits av, säger Jerry Köhlström.

"Det är en gåta"

En flygingenjör från Casa är på plats i Sverige och deltar i utredningsarbetet av olyckan, som bedrivs av Statens haverikommission med hjälp av Transportstyrelsen. Casas och Easas första preliminära slutsatser av olyckan är några som även Sverige står bakom. Det finns inga bevis för något tekniskt fel eller konstruktionsfel.

– Hade man hittat det då hade flygplanen stått kvar på backen.

Frågan på allas läppar är fortfarande vad som egentligen inträffade där uppe ovan molnen på 4 000 meters höjd. Det svaret har man ännu inte.

– Det är en robust maskin som är gjort för den australiska buschen. Sedan att den hamnar i det här läget, det är en gåta, säger Jerry Köhlström.