Så säger experterna om olyckan i Markaryd
Publicerad 2021-10-05
Både polis och Trafikverket utreder olyckan som orsakade Lars Vilks och två polisers död.
Nu visar det sig att vajerräcket i mitten inte var gjort för tyngre fordon –
bilen som Vilks färdades i vägde över fyra ton.
Flera frågor kvarstår efter söndagens tragiska olycka på E4 vid Markaryd. Konstnären Lars Vilks och två poliser omkom i en frontalkollision med en lastbil sedan livvaktsbilen kommit över på fel körbana.
Konstnären hade sedan flera år tillbaka livvaktsskydd på grund av upprepade dödshot – men i nuläget pekar allt ändå på att det skett en olycka, enligt polisen.
En sådan olycka skulle dock kräva stor kraft. Det är dessutom ”väldigt, väldigt ovanligt” att någon korsar ett vajerräcke överhuvudtaget, uppgav Trafikverket i måndags.
Dimensionerat för personbil
Sedan dess har polisen gått ut med att den aktuella livvaktsbilen vägde 4,5 ton. Nu visar det sig också att vägräcket vid den aktuella vägsträckan utanför Markaryd bara är dimensionerat och testat för att hålla för vanliga personbilar.
– Det här är dimensionerat för 1 500 kilo, säger Mats Pettersson, sakkunnig på Trafikverket och förklarar:
– Det som det här räcket är testat för – enligt provningsstandarden – är en 1 500 kilos bil i 110 km i timmen och 20 graders vinkel.
TT: Klarar ett sådant räcke att hålla tillbaka en bil i hög fart som väger 4,5 ton?
– Under gynnsamma omständigheter kan vanliga vägräcken stoppa även tunga fordon, säger Mats Petersson, som förklarar att allt beror på vilken fart och vinkel fordonet som kommer körande har.
– Men tyngre fordon – det jag tänker på främst är lastbilar – det är inte alltid som det håller tillbaka då.
Tappar i balans
Utöver den tekniska diskussionen om möjligheten att korsa ett vägräcke med personbil har frågan om en däckexplosion hamnat i fokus.
Polisens tekniker har nämligen funnit däckrester på vägen en bit före platsen för kollisionen. En av hypoteserna är att en däckexplosion orsakat olyckan.
Så vad sker när man råkar ut för en däckexplosion – när bilen väger 4,5 ton och kommer i hög fart?
Bilen tappar i balans, förklarar informationschef Bernt Wahlberg på den nordiska däckbranschorganisationen The Scandinavian Tire & Rim Organization.
– Då är frågan vad föraren gör, hur vägen ser ut och så vidare.
Däckexplosion ovanligt
Däckexplosioner är dock ovanliga, säger Wahlberg som påpekar att dagens däck är slanglösa. Men om däcket skadas och ett haveri sker så påverkas en av bilens fyra kontaktytor.
– När bilen sjunker ner blir det obalans. Då kommer den att dras åt något håll.
Enligt Bernt Wahlberg har dock säkerhetsbilar väldigt speciella däck, som inte bör råka ut för haveri.
– Jag kan inte svara för vad den här bilen hade men det normala på en sådan här säkerhetsbil är att den har ett däck som ska göra att man inte blir stående på platsen om det skulle haverera, säger han och fortsätter:
– Även om däcken går sönder ska man kunna fortsätta köra från platsen utan problem.