Tittarstorm mot mobbningsfilm
Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2010-09-04
Ann-Sofie, 30: Den visar att det är okej att mobba
Att bli kallad pucko och kastad i en container för att man inte har ett visst mobilabonnemang.
Kul parodi – eller uppmaning till våld?
– Jag mår illa, säger Ann-Sofie Lindqvist, 30, som var mobbad under hela sin skolgång.
Ann-Sofie från Mariestad tittade på ”Beverly Hills” när hon såg Tele 2:s nya reklamfilm i går. En sekund senare kastade hon sig över telefonen och skällde ut telefonbolaget och TV 4.
Anledningen är reklamens innehåll.
Kastar man i soporna
Filmen utspelar sig i en matsal full av människor. En kvinna går fram till en av matgästerna och frågar om han heter Johan Persson. De andra matgästerna hånar honom för att han inte har ett Comviq Kompis-abonnemang och kastar honom i en sopcontainer.
Rekordmånga
Filmen har rört upp starka känslor hos tv-publiken. Hittills har 25 personer anmält den till Reklamombudsmannen.
– Vi har aldrig tidigare fått in så många anmälningar. Mobbning är ett ämne som berör och det har jag förståelse för, säger Gunilla Welander, jurist på Reklamombudsmannen.
Pernilla Oldmark, pressansvarig på Tele 2, säger till Aftonbladets webb-tv att filmen är tänkt som en kul parodi på Radiotjänsts succéreklam.
Men Ann-Sofie Lindqvist ser inte filmens charm.
– Filmen godkänner att du kastar skit på andra för att de inte har någonting som du har. Reklamen visar att det är okej att mobba, säger hon.