Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Leopold

Handlade för 360 kr – krävdes på 36 000

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-05-22

20 000 svenskar drabbade av bensinbolagets miss

Ossian Quiding, 63, påstods ha tankat för 36 000 kronor, när han i själva verket bara köpt bensin för några hundralappar.

Ossian Quiding, 63, höll på att ramla av stolen när han öppnade kontobeskedet från bensinbolaget St 1.

– Det stod att jag hade tankat för 36 000 den här månaden. Normalt betalar jag mellan 300 och 400, säger han upprört.

De felaktiga fakturorna har skickats ut till 20 000 personer i Sverige.

– En del är förtvivlade och har fått månadsräkningar på 300 000, säger företagets vd Jonas Sidenå.

Ossian Quiding från Stockholm använder bara bilen på helgerna. Ändå fick han en faktura på 36 000 kronor från bensinbolaget St 1.

– Här har det blivit riktigt fel tänkte jag, säger han.

En kort tid före hade han fått ett brev från företaget som han slarvläst och lagt åt sidan.

– Det stod något om att de hade räknat fel och att jag skulle få en räkning som var hundra gånger så stor än vad jag tankat för.

Såg ut som reklampost

Ossian Quiding tycker det är fel av företaget att meddela sina kunder om ett så allvarligt fel via post. Brevet såg ut som vanlig reklam.

– Det stod ingenting på kuvertet om att innehållet var viktigt. Många slänger nog ett sånt här kuvert utan att öppna det, säger han.

Om Ossian inte läst brevet hade han varit pank i slutet av månaden.

– Jag hade fått ta av mitt sparkapital för att klara mig, säger han.

I brevet uppmanas kunden att själv gå in på nätet och korrigera summan på e-fakturan, annars debiteras man det felaktiga beloppet.

– Det var upp till kunden att ändra på fakturan, gjorde man ingenting så övertrasserade man sitt konto, säger han.

Företagets vd förtvivlad över misstaget

Företagets St 1:s vd Jonas Sidenå är förtvivlad över misstaget, som han säger beror på ett tryckfel som flyttade decimalen på fakturan två steg till höger.

– Jag har pratat med flera kunder som fått fakturor på 200 till 300 000 kronor, säger han.

Hur har de reagerat?

– En del är förtvivlade och ringer och gråter. De äger inte så mycket pengar, säger Jonas Sidenå.

Enligt Jonas Sidenå har företaget gjort sitt yttersta för att rätta till misstaget. Han kan dock hålla med om att brevet kunde märkts ut tydligare.

– Vi hade kunnat göra ett särtryck men då hade det tagit längre tid.

Vad händer med alla som betalar in hundra gånger för mycket till er i nästa vecka?

– De får givetvis tillbaka pengarna. Vi kommer att göra extra körningar i systemen efter månadsslutet för att korrigera. Men jag hoppas att beloppet är så tokigt att kunden förstår.

Har du också fått en saltad
räkning?