”Det här är jäkligt tråkigt”
Uppdaterad 2018-08-30 | Publicerad 2010-01-07
Timbuktu är säker på att det är ett misstag
Timbuktu sände radio och tv under sex dagar för Musikhjälpen i december.
Under några minuter byttes numret som tittarna kunde sms:a donationer på till ett nummer som leder till ett bluffföretag.
– Vi är så hemskt ledsna, säger Timbuktu.
Timbuktu är övertygad om att det är den mänskliga faktorn som ligger bakom att Musikhjälpens sms-nummer för donationer ändrades under direktsändning.
Under 21 minuter visades i stället ett nummer som går till ett företag som lurat tusentals svenskar med ett sms om en resa till Karibien kring nyår.
– Jag är till 100 procent säker på att någon av misstag råkade ändra numret, någon skrev fel i grafiken, säger han.
"Pengarna går fram"
Musikhjälpen blev en stor succé, och insamlingen fördubblades från året innan. 5,7 miljoner kronor samlades in till kampen mot malaria.
– Därför är det jäkligt olyckligt att det blev så här. Vi är alla så hemskt ledsna. Men det handlar om en så kort stund som numret var felaktigt, och vi ska se till att allting blir rätt nu, säger han.
Han säger att de som engagerat sig i Musikhjälpen kan vara säkra på att deras pengar når fram.
– Av alla välgörenhetsorganisationer är Radiohjälpen en av de bästa i världen.
Själv varit på plats
Själv åkte han i november 2008, som reporter på uppdrag av Musikhjälpen till Kongo-Kinshasa, för att träffa flyktingar och ta del av hjäporganisationers arbete på plats.
– Det var en hemsk och gripande upplevelse. Jag besökte flera av projekten som Musikhjälpen samlade in pengar till och efteråt såg jag redovisningen över hur mycket pengar som verkligen nådde varje projekt.
Hans förtroende för projektet är fullständigt orubbat.
– Det är bland det bästa jag gjort. Jag jobbar gärna med Musikhjälpen igen, säger Timbuktu.