Nu ska Kinas eget jumbojet bli verklighet
Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-08-05
UR TIDNINGEN SINA. Kina satsar miljarder på att bygga en egen jumbojet.
Redan om 15 år ska det nya planet vara i luften.
Tvåvåningsplanet Boeing 747 – som brukar kallas jumbojet – får konkurrens. Eftersom Kinas inrikesflyg femdubblas till mitten av 2020-talet blir landet alltmer suget på att bygga egna flygplan.
Företaget Kinas Kommersiella Flygplan bildades i maj för att bygga plan som tar mer än 150 passagerare. I dag tillverkar landet inga egna reguljära passagerarflygplan. Ett mindre plan, ARJ21, är på gång, men inte klart.
Kina planerar att få upp sin jumbojet i luften om 15–20 år. Projeketet ingår redan i landets elfte femårsplan och beräknas kosta 52 miljarder kronor.
Utbildas i England
Ett problem är att kineserna har för lite kunskap om att bygga flygplan:
–?Vi har 700 forskare vid Första flyginstituets Shanghai-avdelning. Det räcker inte, säger Zhou Ji, en av designerna bakom passagerarplanet ARJ21.
Därför har Kina slutit avtal med brittiska Granfield University att utbilda 150 kinesiska flygplansingenjörer på tre år. Den första kullen med 50 elever är redan på plats:
–?De kinesiska studenterna är mycket intelligenta och arbetar hårt, säger John Fielding, dekan vid universitets institut för flygingenjörskonst.
Jin Luzhong, tidigare ordförande för Kinas vetenskapliga och teknologiska kaderbyrå, är nöjd över samarbetet med universitetet:
–?Vi behöver mycket flygplansforskning och utveckling av talanger, säger han.
Källor:
Tidningen Sina, 11 maj, 2008. Reporter: Zhou Yun, Wang Rui.