Slipp köerna – för 1 300 kr
Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-01-20
Att slippa de här köerna är enkelt.
Men det kostar.
1 300 kronor närmare bestämt.
Tidigt på morgnarna är väntetiden lång för att gå igenom säkerhetskontrollen i utrikeshallen på Arlanda.
Men 1 300 kronor trollar bort irritationen. Förutsatt att man enbart har handbagage blir passageraren som betalat avgiften mött i avgångshallen, får sitt boardingkort och tas in genom personal–ingången (där det också finns en säkerhetskontroll, men utan kö).
Express-vip kallas tjänsten som inte finns utannonserad på Luftfartsverkets hemsida.
Information har bara skickats ut till företag som är medlemmar i Stockholms handelskammare.
Hade väckt ramaskri
Luftfartsverkets gräddfil för köpstarka är unik och skulle förmodligen väcka ramaskri i andra delar av den offentliga sektorn.
Tänk er att man har två köer på närakuten. En för dem som bara vill betala den vanliga patientavgiften. Och en för dem som är beredda att lägga ett par hundringar extra för att få läkarbesöket snabbt avklarat.
Eller på socialbyrån. En kö för de riktigt rejält utsatta. Och en annan för dem som satsat en del av socialbidraget på att komma till en handläggare.
Två bilköer till city
I Stockholm skulle man kunna tänka sig två bilköer till city på morgnarna. En för den vanliga trängselskatten. Och en för dem som är villiga att att lägga upp det tredubbla för att komma fram.
Den enda myndighet som är i närheten av Luftfartsverket är polisen. Ett vanligt pass kostar 400 kronor. Ett provisoriskt, som man slipper vänta på, kostar 980.
Utländska kontakter
Luftfartsverket motiverar sin service till betalande kunder med att det finns en efterfrågan, särskilt från företag med utländska kontakter.
Men det gäller fler offentliga tjänster. Säg den som inte vill ligga på ett enkelrum med trevlig inredning i stället för en kal fyrbäddssal på sjukhuset.
Vad sägs, Luftfartsverket?
Moderaterna, ledande parti i regeringen, anser att vården ska vara bra och betalas via skattsedeln. Den som inte är nöjd med det kan vända sig till privata alternativ.
Vad sägs om den idén, Luftfartsverket?