Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Martin, Martina

Ny standard ska göra sexleksaker säkrare

Publicerad 2021-10-05

Världen har fått sin första internationella standard för sexleksaker. Syftet är att motverka risken för skador då de används på andra fantasifulla sätt än vad som först har varit tanken.

Arbetet med den nya internationella standarden började för några år sedan, efter att en läkare på Södersjukhuset i Stockholm slog larm om allt fler incidenter med sexleksaker som skadat användarna.

– Det handlade framför allt om produkter som fastnat och krävt en operation för att plockas ut, säger Anna Sjögren, projektledare vid Svenska institutet för standarder (Sis), som har tagit initiativ till inrättandet av standarden och lett det internationella arbetet.

”Egen fantasi”

Den nya standarden (ISO 3533) erbjuder en kvalitetsstämpel med krav på design, material och konsumentinformation som ska leda till färre skador. Standarden är begränsad till produkter som är i direktkontakt med genitalier, analen, eller båda.

– Det är där vi såg att de största skadorna kunde uppstå.

En standard kommer inte att lösa alla problem, poängterar Anna Sjögren.

– Särskilt inte när människor använder sin egen fantasi. Men standarden kan vara en typ av riskminimering. Det vi hoppas är att tillverkare tar till sig kraven som ställs i standarden och faktiskt tänker till när de designar och producerar produkter.

Global standard

Standarden ställer olika krav, bland annat utifrån frågorna: Vad är tanken att produkten ska användas till? Vad kan gå fel? Om det är troligt att det kan gå fel, vad finns det för åtgärder för att minska riskerna?

– Om den kan används på annat sätt ska det finnas någon typ av riskåtgärd, säger Anna Sjögren.

Standarden är framtagen inom den internationella standardiseringsorganisationen ISO och är därför giltig i 165 av världens länder och är den första som gäller specifikt för sexleksaker.

ISO 3533, som standarden heter, är frivillig att följa och riktar sig främst till tillverkare, men även återförsäljare och konsumenter.

Följ ämnen i artikeln