Norwegian förstörde Erica och Almas Londonresa
Publicerad 2016-06-28
Erica Nilsson, 28, fick en Londonresa i julklapp av sina föräldrar. Hon skulle åka med brorsdottern Alma, 12.
Men Norwegian ställde in flyget – och erbjöd inget nytt förrän näst sista dagen på resan.
– Det blir inga mer planerade resor med Norwegian känner jag, säger Erica Nilsson.
Det var på måndagen vid 14-tiden som Erica och Alma Nilsson skulle sätta sig på ett flyg från Stockholm, Arlanda, till London, Gatwick.
Flygbolaget Norwegian meddelade först att planet var försenat och skulle lyfta 16.45 och sedan 16.50.
”Många som var upprörda”
– Strax efter fyra får jag ett sms från Norwegian att det var inställt. Det var många som var upprörda, säger Erica Nilsson.
Hon hörde inte att det ropades ut något i högtalarna och ingen personal kom fram och meddelade varför planet hade ställts in.
I sms:et stod att hon kunde boka om biljetterna kostnadsfritt eller få ersättning. Men bolaget kunde tidigast erbjuda en ny resa till London på torsdag eftersom alla andra flighter var fullbokade.
Erica och 12-åriga brorsdottern Alma hade planerat att stanna i London från måndag till fredag och därför var det inte lönt att åka alls. De skulle bland annat se musikalen Mamma Mia och gå på Madame Tussauds vaxkabinett. Istället fick de vända hem med bilen mot Eskilstuna.
Betalat tusentals kronor
Sammantaget har Erica betalat närmare 15 000 kronor för hela resan som nu inte blir av.
– I morgon så måste jag försöka att fixa med försäkringsbolag och hotellbokningar, se om det går att få tillbaka några pengar, säger hon bedrövat.
Istället för att resa bort blev det en dag på Arlanda och en dag att försöka få tillbaka alla pengar.
– Det blir inte mer Norwegian, det känner jag. Inga planerade resor i alla fall. Det var ju en julklapp från mina föräldrar som de ville ge sin brorsdotter och dotter i present.
”Beklagar verkligen detta”
Att flyget ställdes in skyller Norwegian på följdförseningar under dagen som slutligen resulterade i att personalen ombord på flight D82853 skulle överstiga lagstadgade arbetstidsbestämmelser.
Passagerarna får pengarna tillbaka eller har erbjudits att hitta nytt flyg som Norwegian står för men även de flygningarna som Erica tittat på har varit fullbokade.
”Vi förstår frustrationen och beklagar verkligen detta för de berörda passagerarna. Vi har jobbat för högtryck för att finna alternativa lösningar men det är otroligt svårt att få tag i lediga stolar”, skriver Daniel Kirchhoff, pressansvarig på Norwegian.