Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Maurits, Moritz

Blockerade vägen – döms till böter

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2010-01-17

Långtradarchauffören Sven-Åke Sörensen tröttnade på att folk försökte tränga sig före i kön genom att strunta i att köra enligt blixtlåsprincipen vid vägarbeten.

Så han valde att blockera dem.

Men han åkte fast – och har blivit dömd till böter.

Sven-Åke Sörensen från Påarp utanför Helsingborg har varit yrkeschaufför sedan 1976.

Den 1 september i fjol fick han nog av sina störiga medtrafikanter på E6 norr om Malmö, rapporterar Sydsvenska dagbladet.

Han närmade sig ett vägarbete. En orange skylt upplyste om att två körfält snart skulle gå ihop till ett på grund av vägarbete. Och förarna skulle gå ihop enligt blixtlåsprincipen.

Men det var det inte alla som gjorde.

Så Sven-Åke Sörensen styrde ut sin sjutton meter långa trailer och lade sig i det vänstra omkörningsfältet för att blockera. Men han körde 20-30 kilometer i timmen precis som de som körde i det högra. I 900 meter.

– Jag bevakade bara min plats i kön, eftersom andra bilister inte följde blixtlåsprincipen utan försökte köra förbi hela kön. Jag anser att blixtlåsprincipen ska tillämpas vid skylten, inte ända framme där två körfält blir ett, säger han till Sydsvenskan.

Tycker det är fel att han fick böter

Men han upptäcktes av en motorcykelpolis och blev rapporterad.

Strax innan jul dömdes han att betala 30 dagsböter a 190 kronor för hindrande av trafiken. Vilket han själv tycker är helt fel.

Erling Andersson, trafikpolischef i Skåne, menar att det blivit vanligare att folk försöker blockera för andra trafikanter.

– Vi ser allt oftare att tunga fordon, men även en del personbilar, lägger sig i vänster körfält på det här sättet, ibland också att de blockerar båda körfälten med sina bilar. Det har till och med hänt att tunga fordon tränger sig ut för att förhindra omkörningar. Rent livsfarligt, säger han till Sydsvenskan.

”Ingen har rätt att leka sheriff”

Man får alltså inte göra som Sven-Åke Sörensen. Enligt Erling Andersson ska man cirka hundra meter innan det blir ett körfält glida in i höger körfält enligt blixtlåsprincipen.

Han hoppas nu att hovrätten gör samma bedömning som tingsrätten.

– Det måste bli ett slut på det här körsättet. Ingen har rätt att leka sheriff på vägen.

Berätta om ditt värsta
trafikminne!