Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Maurits, Moritz

Vänförfrågan från din okände son

Publicerad 2011-12-05

Reklamen som gör män svimfärdiga av skräck

Tjenare farsan!

– Jag, din son, vill vara din vän på Facebook.

Åtskilliga brasilianska män har varit livsfarligt nära hjärtattack eller slaganfall eller både och den senaste tiden.

Anledning: Dåligt samvete i kombination med Facebook.

Enligt Facebooks regler är det förbjudet att skapa falska sidor.

Men det struntar ju många högaktningsfullt i.

Själv tackade jag exempelvis förtjust "ja" till att bli vän med både Henning Mankell och och Tomas Tranströmer för ett tag sen.

Min hälsning tillbaka till båda var nåt i stil med "Du skriver inte så illa du heller."

Sen ringde nån beskäftig kollega upp och undrade hur det kändes att ha blivit så inihelvete, vanvettigt grundlurad.

– Har varit med om värre kriser, svarade jag världsvant.

”Hupp, liksom”

Med den brasilianska Facebooksidan förhåller det sig annorlunda.

Den skulle till och med göra mig svimfärdig:

Man öppnar sin Facebooksida i godan ro.

Och plötsligt får man en vänförfråga från –  Svante Lidén. Junior.

– Hupp, liksom.

Vad hade jag för mig för nio månader sen? Egentligen?

Panik. Kallsvett.

Lite dimmigt va?

 – Herre gud, vad ska frugan säga?`

Tankarna och det dåliga samvetet dansar jitterbugg.

Man knappar kallsvettig in på lillgrabbens profil.

Och möts av meddelandet:

"Undvik överraskningar av det här slaget, använd våra kondomer i stället."

Suck av lättnad.

Det var en kondomfirman som skickar hälsningen.

Med det freudianskt passande namnet Olla.

Annons med fula par

Kampanjen lever redan sitt eget liv på nätet.

”AdVereve, en populär kultur och reklamblogg, ställer den existentiella frågan:

"Varför skulle ditt barn uppmana dig till att förhindra att det blev till?"

Det här är inte första gången gummifirman Olla skapar rubriker.

Förra kampanjen visade en massa bilder på ruggigt fula par som uppenbart snart skulle hoppa i bingen med varandra. Igen bra idé tyckte marknadsförarna på Olla som ville skona världen från de möjliga avkommorna.

– Snälla, använd kondom! skrev de i annonserna.

Andra kondomföretag har gått ännu längre.

I Argentina har firman Tulipan använt sig av pippande skelett för att öka intresset för sina gummiprodukter.

Fotnot: Kolla in fler intressanta kondomannonser

ANNONS