Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Emil, Emilia

Fritidspedagogen: Sluta curla sönder era barn

Publicerad 2015-09-02

”Det är inte farligt för barn att ha tråkigt ibland”

Jonas Harryssons Facebookinlägg har delats av tusentals.

Jonas Harrysson har jobbat med barn i 16 år och tycker att ungas beteenden förändrats till det sämre.

– Föräldrar borde umgås mer med sina barn och prata med dem om värderingar, istället för att ge dem saker, säger han till Aftonbladet.

Jonas Harrysson, 36, jobbar som fritidspedagog i Ronneby i Blekinge.

I ett uppmärksammat Facebookinlägg, som delats av nära 10 000 personer, skriver han om hur barns beteenden successivt ändrats till det sämre. Och han menar att mycket beror på föräldrar som servar sönder dem – istället för att umgås.

– Det är en tanke som jag haft lite då och då och jag tycker att man märker på spridningen att många tänker likadant, säger han till Aftonbladet.

”Det är inte farligt att ha tråkigt”

Det är främst tre saker som Jonas pekar på: att barn blivit sämre på att ha tråkigt, att föräldrar fokuserar mer på att barnen ska kunna läsa än att vara bra medmänniskor och att barn blivit sämre på att visa tacksamhet.

”Barn har väldigt svårt för att ha tråkigt! Det måste hända saker hela tiden. Snälla sluta curla och serva sönder era barn, det är inte farligt för dom att ha tråkigt ibland, har man inte det så blir inte det "roliga" heller roligt till slut”.

Han berättar om barn som har ett konstant behov av att hela tiden bli underhållna.

– Barn är matade med att göra saker hela tiden. Det är inte farligt att ha tråkigt.

”Viktigt att vara en bra kompis”

Som punkt två skriver han om föräldrar som är stolta och malliga över att deras barn kan läsa och skriva redan i förskolan – men som är sämre på att leka och vara bra kompisar.

– Självklart ska de lära sig räkna och läsa. Men många glömmer nog bort att de är viktigt att lära sig vara en bra kompis, leka, bry sig. Många föräldrar lägger fokus på annat. Att kunna vara en bra medmänniska är viktigt.

Slutat säga tack

Det tredje exemplet är bristen på ordet "tack":

Många barn har svårt att visa tacksamhet mot både andra barn o vuxna. Bjuds det på något "extra" är tyvärr ofta den första frågan. – Får man bara ta en!? Vad hände med TACK!?”

Jonas säger att utvecklingen skett över en längre tid.

– De senaste åren har varit som en uppförsbacke hela tiden. Det här med att säga tack kommer inte längre naturligt.

Vad tror du det beror på?

– Hade jag vetat det hade jag hängt med Löfven och grabbarna. Nej, men det beror väl på det stressade samhället i kombination med att det hela tiden blir större barngrupper och mindre tid för barnen, både hemma och i skolan, säger han och fortsätter:

– Man hör många stressade föräldrar säga att ”när du kommer hem så ska du få ett nytt spel”, istället för att man väljer att umgås med sina barn och prata med dem.

Jonas har inga egna barn men avslutar inlägget med att om han någon gång i framtiden får det så ska han lära dem leka, vara en bra kompis, visa tacksamhet och lära sig att ha tråkigt då och då:

”När dom lärt sig det så kan dom få lära sig att läsa och räkna”.

---

Läs hela Jonas inlägg nedan.