Efter champagnefusket – 2 300 ölburkar tömda och krossade
Publicerad 2023-04-23
Miller high life har ”ölens champagne” som sin slogan.
Men det håller inte i EU.
Straffet? 2 352 krossade ölburkar i belgiska tullen.
Champagne är champagne – och ingenting annat får vara det.
Det mousserade vinet från distriktet i Frankrike är varumärkesskyddat, och det finns många som vill att det ska förbli så.
Därför begärde branschorganisationen Comité Champagne att 2 352 ölburkar av märket High miller life, på grund av att de bär sloganen ”Champagne of beers” skulle krossas i den belgiska tullen, rapporterar AP.
Det var i början av februari som transporten stoppades i den belgiska hamnen Antwerpen på väg mot Tyskland.
"Det bekräftar den vikt som Europeiska unionen fäster vid ursprungsbeteckningar och belönar invånarna i Champagnes beslutsamhet att skydda sin beteckning", sade Charles Goemaere, verkställande direktör för Comité champagne.
Både tullen och Comité champagne hävdar att det gjordes ”med största respekt för miljöhänsyn genom att säkerställa att hela partiet, innehållet och behållare återvinns på ett miljöansvarigt vis”.
Molson Coors Beverage Co, som producerar ölen, säger till AP att de är stolta över sloganen, på grund av sin utsökta, klara glasflaska och skarpa smak.
”Vi välkomnar alltid våra europeiska vänner till USA för att höja ett glas High Life tillsammans”, skrev de i ett uttalande.