Spionsändare avslöjar shoppingsajternas klimatslöseri
Publicerad 2019-11-06
Nästan var tredje plagg som köps på nätet skickas tillbaka.
Men vart tar returerna vägen?
Flera av dem tar långa omvägar utomlands, enligt nyhetssajten Breakit.
Med hjälp av hemliga gps-sändare har Breakit tagit reda på vad 32 av Sveriges största e-handlare gör med kläder som kunden returnerar.
Genom att köpa varor, sätta sändare på paketen och skicka tillbaka dem upptäckte nyhetssajten att flera av shoppingsajterna skickar returerna tvärs över Östersjön.
I stället för att skicka varorna till lagret i Sverige fraktas de först till Estland, eller till en central i Polen. Där packas varorna om innan de fraktas tillbaka till det svenska lagret och förhoppningsvis säljs igen.
Spionsändare avslöjar modejätten
Breakit har sökt de aktuella företagen. Ett av dem är Ellos, en av Sveriges största e-handlare, som vägrar berätta hur deras returer hanteras. Men enligt spionsändaren skickas paketen från Ystad, över Östersjön och till Polen, där de hamnar för ompaketering på landsbygden sydväst om Warszawa.
Ellos är inte ensamt om att låta returerna ta en rejäl omväg. Enligt Breakits granskning skickar 5 av de 32 e-handlarna sina returer till Estland eller Polen; shoppingsajterna Sportamore, Bubbleroom, Nelly, Cellbes.
Utredning pågår
Johan Ryding, vd på Sportamore, menar att det finns flera anledningar till att bolaget skickar sina returer till ett center i Estland: det är en kostnadseffektiv lösning och en fråga om fokus.
På frågan hur bolaget tänker kring hållbarhet svarar Ryding:
– Det går att vrida på det på flera sätt. Vi säljer över hela Norden och även i andra europeiska länder och returerna måste samlas upp någonstans.
– Vissa paket får åka lite längre när de skickas till Estland och andra en kortare bit. När de sedan skickas över till vårt lager i Eskilstuna samlas de ihop och skickas i en gemensam transport, säger Ryding till nyhetssajten.
Även Anna Ullman Sersé, vd på modebolaget Nelly, motiverar frakterna med att det historiskt sett har varit en fråga om kostnader och kapacitet.
– Men vi håller på att se över hela vår lagerlösning och hur vi hanterar returerna är med i den utredningen, säger hon till Breakit.
Riskerar att bli osäljbar
Postnords e-handelsexpert Arne Andersson ser flera problem med att shoppingsajterna låter sina varor ompaketeras utomlands, och tycker inte det känns bra ur ett hållbarhetsperspektiv.
– För e-handlarna själva tror jag däremot att det som är mest kritiskt när man skickar varan utomlands är tiden det tar. Ska man kunna sälja returen igen gäller det att den snabbt är på plats på lagret i Sverige. Hinner den bli osäljbar är det ännu sämre för miljön, säger han till nyhetssajten.