Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Martin, Martina

Regeringen satsar 14 miljarder – ska sänka kostnader för el och drivmedel

Uppdaterad 2022-03-19 | Publicerad 2022-03-14

Det kommer bli billigare att köra bil, värma huset och till och med att bo.

Regeringen satsar 14 miljarder i ett krispaket efter kriget i Ukraina.

Varje bilägare i Sverige kommer att få minst 1 000 kronor i kompensation.

Regeringen inför olika åtgärder för att möta de höjda drivmedels- och elpriserna efter kriget i Ukraina. På kort sikt vill regeringen tillfälligt sänka skatten på diesel och bensin med 1,3 kronor mellan den 1 juni och den 31 oktober. Man kommer dessutom att införa en kompensation på 1 000 kronor för alla som har en bil och 500 kronor till för dem som bor i särskilda stödområden.

– Eftersom det läge vi har just nu är konsekvensen av Rysslands invasion av Ukraina ser vi att vi behöver stötta konsumenter, säger finansminister Mikael Damberg (S).

Regeringen kommer dessutom sätta in mer pengar till klimatbonussystemet. Den tidigare elpriskompensationen förlängs ytterligare en månad i södra och mellersta Sverige.

Dessutom kommer bostadsbidraget tillfälligt höjas för barnfamiljer. Satsningarna kommer att kosta 14 miljarder kronor.

Finansminister Mikael Damberg.

Alla privatpersoner som äger en bil kommer att kompenseras med 1 000 kronor. De som bor i utpekade landsbygdsområden kompenseras med 1 500 kronor. Bilägare kompenseras för en bil, även om man äger fler.

Den tillfälliga sänkningen av skatten på diesel och bensin kommer innebära att priset blir 1,30 kronor lägre per liter vid pump. Sänkningen kan träda i kraft 1 juli om riksdagen godkänner den. Det är utöver den sänkningen på 50 öre som ska ske i maj.

– Min bedömning är att det är rimligt att gå ner till minimiskattenivån som bestäms av EU och därefter lägga fram fler åtgärder i ett helt paket, säger Damberg.

Fryser reduktionsplikten och höjer bostadsbidraget

Regeringen föreslår också att reduktionsplikten ska frysas på 2022 års nivåer. Reduktionsplikten innebär ett krav på att blanda i biodrivmedel i bensin och diesel för en minskad klimatpåverkan. Vid årsskiftet höjdes reduktionsplikten till 7,8 procent för bensin och till 30,5 procent för diesel. Läs mer om vad som påverkar priset på bensin och diesel här.

I paketet vill regeringen även tillfälligt höja bostadsbidraget för barnfamiljer under andra halvåret i år. Som högst kommer tillägget i bostadsbidraget bli 1 325 kronor.

– Hushåll med svag ekonomi har svårast att möta de prisuppgångar vi ser nu, säger Damberg.

Den elpriskompensation som regeringen presenterade tidigare i år förlängs även under mars månad för de som bor i södra eller mellersta Sverige. Nu kompenseras de som har en förbrukning mellan 400 och 2 000 kilowattimmar. Kompensationen blir mellan 100 och 1 000 kronor.

Under pressträffen meddelade även Damberg att man tillför mer pengar till klimatbonussystemet för de som köper elbilar med 3,9 miljarder. En person som köper en elbil kommer fortsättningsvis kunna få 70 000 kronor i ekonomiskt stöd.

Dessutom vill regeringen införa ett förenklat reseavdrag genom en skattereduktion helt baseras på avståndet mellan bostaden och arbetsplatsen. Färdmedel eller resekostnad ska inte spela någon roll för att ta del av reseavdraget.

– Det är den största reformen av reseavdraget på flera decennier, säger Damberg.

  • Fastnålat inlägg
    14 mars 2022
    Nivette Dawod

    Finansminister Mikael Damberg går igenom åtgärderna på kort sikt:

    *Tillfälligt sänkt skatt på diesel och bensin: priset blir 1,30 lägre vid pump.

    – Min bedömning är att det är rimligt att gå ner till minimiskattenivån som bestäms av EU och därefter lägga fram fler åtgärder i ett helt paket.

    Den sänkningen kan träda i kraft 1 juli om riksdagen godkänner den.

    *Särskild drivmedelskompensation på 1 000 kronor till privatpersoner som äger bil.

    För bilägare i utpekade gles- och landsbygdsområden blir engångsstödet på 1 500 kronor.

    *Ytterligare medel till klimatbonussystemet: cirka fyra miljarder kronor till systemet.

    – De pengar som sköts till genom budgetpropositionen för 2022 tog slut redan i januari, det visar trycket som finns i den här omställningen. Den som har möjlighet att ställa om bör göra

  • Därefter går pressträffen över i enskilda intervjuer.

  • Expressen: Kan du utveckla vilken prövning det här kriget ger på samhället?

    – Många prövas varje dag av bilderna från kriget. Ett krig i Europa, att det inte skulle få konsekvenser för oss, det är naivt att tro. Vi blir påverkade av kriget i Ukraina redan nu. Vi ser prisförändringar på drivmedel till exempel, de är reella. Vi måste agera nu, för att stärka Sverige, svarar finansminister Mikael Damberg.

    Vad är budskapet till Sverige; att öppna våra hjärtan?

    – Vi är tydliga med att vi ska ta vår del av ansvaret i den här flyktingkatastrofen. Vi ser positivt på att länder som tidigare inte tog sitt ansvar i dag gör det. Det betyder inte att vi inte kommer ta vår del av ansvaret. Många verkar engagerade, vill hjälpa till, det är positivt. Men vi ska inte tro att det inte får effekter i våra skolor, i bostadspolitiken runt om i Sverige.

  • Svenska Dagbadet frågar: Är du orolig för att det här har negativ inverkan på våra klimatmål?

    – Nej. Vi gör både satsningar på att snabba på omställningstakten. Vi slaktar inte heller reduktionsplikten. Men framförallt är det exceptionellt höga prisnivåer just nu. Det leder till att människor försöker att inte använda bilen i onödan. Jag tror inte det här är ett förslag som ökar utsläppen, svarar finansminister Mikael Damberg.

    Om vi pausar reduktionsplikten, hur ska vi nå målet till 2030 om minskade utsläpp på 70 procent?

    – Vi ligger lite före vad gäller utsläppen i dag. Min huvudpoäng är att det blir helt märkligt om regeringen beställt en översyn av reduktionsplikten, då kan vi inte bestämma att skjuta upp den innan utredningen är gjord.

    Behöver vi skruva åt andra klimatåtgärder ännu mer på grund av detta?

    – Jag tror faktiskt inte det. Jag tror vi ligger före på transportområdet. Därför möjliggör det att sänka skatterna på det här området för tillfället.

  • DN frågar: Varför väntar ni till 1 juni med att sänka skatten?

    – Det går inte snabbare är det enkla svaret, svarar finansminister Mikael Damberg.

    Är 1,30 den största sänkningen ni kan göra?

    – Vi har ett EU-direktiv, där gäller den nivån.

  • En reporter frågar: Hur rimligt är det att man får stöd om man inte använder sin bil?

    – Det är ett schablonsmässigt stöd. Alternativet är att inte göra någonting, svarar finansminister Mikael Damberg.

Men regeringen är inte de enda som vill kompensera hushållen.

Tidigare under måndagen presenterade Kristdemokraterna ett paket med tre förslag för att sänka priset på diesel med nio kronor och bensin med fem kronor. Dels genom att slopa energiskatten för drivmedel under tre månader och sänkt reduktionsplikt för diesel. Dessutom vill KD slopa koldioxidskatten för jord- och skogsbruket under ett års tid.
Även Sverigedemokraterna vill sänka skatten och reduktionsplikten, utan att ännu ha presenterat något konkret förslag. I helgen sa Jimmie Åkesson till Aftonbladet att dieselpriset borde sänkas med upp till sex kronor. SD har kallat till pressträff imorgon med anledning av drivmedelspriserna.

Idag meddelade Vänsterpartiet att de lägger fram förslag med anledning av de höjda drivmedelspriserna. De vill bland annat införa en gräns på 18 kronor för bensin.

– För den enskilda personen vid pumpen ska priset inte övergå 18 kronor per liter bensin, säger partiledaren Nooshi Dadgostar.

Precis som KD och SD vill även Vänsterpartiet att reduktionsplikten ska sänkas. Exakt hur mycket kan Dadgostar inte svara på.

Moderaterna sa förra veckan att de vill sänka diesel- och bensinpriset. Dels genom att sänka energiskatten till EU:s miniminivåer, men även att skatten tillfälligt ska slopas. Även de vill sänka kraven för reduktionsplikten.

Liberalerna har också sagt att de kan tänka sig en sänkt energiskatt på drivmedel.

Tankning. Arkivbild.

Följ ämnen i artikeln