Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Martin, Martina

Så kan man stoppa lastbilsattackerna

Uppdaterad 2017-04-10 | Publicerad 2017-04-08

Nice, Berlin, London – och Stockholm. Terrordåd där lastbilar använts som dödligt vapen.

Frågan alla ställer sig nu: går de att stoppa?

Lastbilen som användes vid dådet i Stockholm stals bara sekunder före den mejade ner ett stort antal personer på Drottninggatan.

Föraren skulle leverera ölfat till en restaurang på Adolf Fredriks kyrkogata vid 15-tiden på fredagen. Han hoppade av och gick bakom bilen för att hämta varorna.

– När han höll på att lasta av hoppade en person som föraren upplever är maskerad in i bilen och körde därifrån, säger kommunikationsdirektör Mårten Lyth till Aftonbladet.

IS och al-Qaida har uppmanat

Motivet bakom lastbilsattacken i Stockholm är oklart. Men polisen utreder det som en terroristattack – och den har mycket gemensamt med tidigare attacker i Europa.

Terrorsekten IS och al Qaida har uppmanat sina sympatisörer att använda just lastbilar för terrorattacker, vilket tidigare skett i bland annat London, Nice och Berlin. Fordon används ofta i terrordåd i Mellanöstern, men då är de oftast packade med sprängämnen och körda av en självmordsbombare.

Att använda en lastbil kräver betydligt mindre planering än exempelvis en koordinerad attack som skedde i Paris och Bryssel. Allt fler terrordåd i Europa utförs av så kallade ”ensamvargar”, personer som agerar på egen hand men som kan tro sig göra det på uppdrag av en grupp.

Och de är i princip omöjliga att stoppa.

– Ensamvargar är typiskt sett mycket svårare att upptäcka i förväg än personer som försöker organisera någonting tillsammans, sa Hans Brun, terrorforskare vid King’s College i London, nyligen till Aftonbladet.

Det finns dock några saker man kan göra:

1. Barriärer/säkerhetshinder

Längs gågatan står så kallade betongsuggor, tunga betongklumpar som utgör trafikhinder för fordon. På Drottninggatan är de utformade som lejon. Men de är främst där för att markera. Inte för att stoppa trafik och garantera människors säkerhet vid den typ av attacker som skedde igår. Efter terrordådet ska man nu installera tyngre betonghinder på Drottninggatan.

Ett exempel som brukar lyftas fram är Emirates Stadium, fotbollslaget Arsenals hemmaplan. Där formar bokstäverna ”Arsenal” en säkerhetsbarriär.

Nackdelen med barriärer är så klart att de även hindrar utryckningsfordon och leveranser.

2. Försvåra kapningar/stölder

Infrastrukturminister Anna Johansson säger att hon är beredd att initiera en diskussion med branschen om hur man ska försvåra kapningar av tyngre fordon, skriver TT.

– Man måste analysera och se om det finns saker vi hade kunnat göra som inte var gjort... Om det finns enkla tekniska lösningar som skulle kunna förhindra sådant här, så ska vi naturligtvis titta på det, säger Johansson.

Avstängda lastbilar är svåra att stjäla, säger Ulric Långberg, branschansvarig i Sveriges Åkeriföretag, till TT.

– Det måste vara ett tillfälle när lastbilen är i gång. Men sedan måste du också veta hur man gör. Det liknar förstås en personbil, men du måste ändå ha kännedom, säger han.

Vid attentatet i Berlin användes en Scania-lastbil med automatiska nödbromsar

3. Nödbromsar

Vid dådet i Berlin stoppades lastbilen av automatiska nödbromsar efter 70–80 meter. Detta anses ha räddat livet på många människor. Bromsarna ska enligt en EU-bestämmelse finnas i alla lastbilar som väger över 3,5 ton.

Systemet togs fram för att förhindra att lastbilar kör in i fordon framför dem, exempelvis om föraren somnar. Om en lastbil med systemet installerat kör in i något ger den ifrån sig en hög signal. Händer inget aktiveras bromsen med full kraft efter några sekunder.