Polisen om kafékedjans app: ”Skapar kriminella”
Uppdaterad 2019-10-02 | Publicerad 2017-11-25
Polisen har upptäckt en ny typ av bedrägeri som växer – snabbt.
I bland annat kafékedjan Espresso house app kan kriminella med enkelhet fylla i stulna kortuppgifter. Polisens nationella bedrägericenter menar att företaget skapar unga kriminella.
– Oacceptabelt är ett för litet ord, säger enhetens chef Jan Olsson.
Så kallade card not present-bedrägerier, CNP, ökar återigen i Sverige. Brotten innebär att kriminella kommer över kontokortsuppgifter som sedan används för att handla på nätet.
Bland andra banken Nordea har infört en spärr som innebär att kunden måste använda sitt bank-ID innan internetköp. Det gjorde att antalet bedrägerier minskade.
– Men nu har vi sett att det har gått upp igen, säger Jan Olsson.
”Värdelöst säkerhetssystem”
En av orsakerna är att allt fler företag erbjuder appar i telefonen som ska underlätta köp, men som ofta saknar säkerhetslösningar. Ett av företagen är kafékedjan Espresso house, vars app möjliggör för kunder att fylla på med kredit och sedan betala genom en kod i telefonen.
Men i dag finns ingen säkerhetsspärr, vilket gör att stulna kortuppgifter kan registreras.
– Deras säkerhetssystem är fullkomligt värdelöst, säger Jan Olsson.
Han säger sig ha haft kontakt med Espresso house om problemet. Företaget ska enligt Jan Olsson ha svarat att en säkerhetslösning skulle innebära en för stor ekonomisk förlust.
– De har inte en tanke på att de skapar unga kriminella som kanske inleder sin kriminella bana på grund av den här möjligheten.
Espresso house: ”Känner inte till”
Aftonbladet har varit i kontakt med Espresso house om polisens kritik. Företaget återkommer via mejl.
”Det är väldigt tråkigt att personer har använt sig av falska kortuppgifter i vår app. Det är mycket olyckligt och något vi ser allvarligt på”, skriver presstalespersonen Mattias Varén.
Han skriver att han inte känner till företagets svar till polisen.
”Uttalandet känner vi inte igen, det grundar sig möjligtvis i en missuppfattning och något vi får diskutera med våra kontaktpersoner där.”
Men Jan Olsson är säker på vad företaget har svarat dem.
– Vad de har skrivit till oss är att de budgeterar för förlusterna, så de ser inga problem med att sker med bedrägerier, säger Jan Olsson.
Ska se över appen
Espresso House meddelar att de kan tänka sig att stärka säkerheten i appen i framtiden.
”Vi ser ständigt över våra betallösningar, vi arbetar redan nu med kommande uppdateringar och det kan absolut handla om att införa bank-id eller någon liknande lösning. Det är vi inte främmande för.”
Jan Olsson hoppas att fler företag ska införa en säkerhetsspärr i sina appar.
Vad skulle du vilja ge för råd till konsumenter?
– Jag skulle definitivt inte skaffa mig en sådan här typ av applikation eftersom den är så osäker, säger Jan Olsson.