Här är jultomtens oväntade reklam – för sexleksaker
Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-12-03
”En ganska snäll reklam”
Så här har du aldrig sett tomten förut.
I RFSU:s nya kampanj marknadsför barnens favorit Apotekets sexleksaker – med tatuering och utmanande tomtedräkt.
– Vi vill att det ska bli årets julklapp, säger Katarina Knutz, VD på RFSU AB.
Han brukar förknippas med barn och julklappar. Men i RFUS:s nya kampanj ”Trust in lust” framställs tomten som vi aldrig har sett honom förut. Med rosenröda kinder, utmanande tomtedräkt och en tatuering gör han reklam – för Apotekets sexleksaker.
”75 procent vill ha sexleksak”
Katarina Knutz, VD på RFSU AB, tror inte att deras vågade kampanjen kommer att väcka anstöt.
– Vi har gjort en konsumentundersökning hos män och kvinnor i åldrarna 20-45 och den visar att 75 procent av dem vill ha en sexleksak, säger och hon fortsätter:
– Sexleksaker är väldigt naturligt och det är vuxna som är vår målgrupp. Det här är en kampanj för att öka glädjen och lusten. Vi vill att sexleksaker ska bli årets julklapp.
”Ganska snäll”
Anna Klingspor, varumärkesexperten på företaget Differ, tycker att man kan använda tomten hur som helst för att marknadsföra sitt företag.
– I det extremt stora mediebruset som råder i dag måste man sticka ut och det gör ju att gränserna tänjs. Det finns heller inte några juridiska hinder för att använda tomten i sin reklamkampanj. Gamla historiska figurer får man göra vad som helst med.
– Den är ganska snäll och gjord med glimten i ögat. Jag bedömer inte att risken är hög för att bilden ska bli ett problem, säger hon.
Jonas Blomquist/Minimedia