Cirkus Almedalen
Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-07-01
VISBY. Storvilt.
Ungtuppar.
Och en fisk.
På Cirkus Almedalen finns alla typer.
PR-KONSULTEN
Uppdrag i Almedalen: Se till att deras kunder får politikernas och journalisternas öron.
Utrustning: Välladdad telefonbok och ett glas rosévin.
Kännetecken: Dyra skjortor och ledig gångstil. Känner alla. Jobbar ofta diskret.
Inledningsfras: ”Ni kommer väl på minglet....”
JOURNALISTEN
Uppdrag i Almedalen: Att avslöja partiernas utspel i förväg, hitta nyheter även om utspelet är skralt och hålla koll p åkrogsnacket.
Utrustning: Pressbricka runt halsen, bandspelare och vältummat Almedalsprogram.
Kännetecken: Stirrig blick och under veckan allt större ringar under ögonen. På Almedalsveckan jagar journalistena nyheter på dagen och skvaller på natten.
Inledningsfras: ”Har du nåt bra på gång?”
TOPPOLITIKERN
Uppdrag i Almedalen: Att skaffa stort spaltutrymme och bra sändningstid. Ett rejält utspel kan ta hem debatten för lång tid framöver.
Utrustning: Pressekretare och ståbord.
Kännetecken: Ovanligt avslappnad klädstil, men alltid med en Säpovakt i släptåg.
Inledningsfras: ”Till skillnad från övriga partier har vi....”
UNGDOMSFÖRBUNDAREN
Uppdrag i Almedalen: Att högljutt hylla sin partiledare och lika högljutt håna motståndarna. Och emellanåt komma med något lagom kontroversiellt uttalande gentemot det egna partiet.
Utrustning: Rejäla röstresurser och partimärkt klädsel.
Kännetecken: Markant yngre än den genomsnittlige Almedalsdeltagaren. Uppträder ofta i grupp.
Inledningsfras: ”Vi har en jättespännande debatt i eftermiddag...”
INKASTARNA
Uppdrag i Almedalen: Locka åhörare till något av de hundratals seminarierna, genom idog utdelning av infoblad.
Utrustning: Flyers i tjocka buntar, vattenflaska, gratisprylar.
Kännetecken: Almedalens klart vanligaste typ. Ihärdig, solsvedd och nästan alltid tjej.
Inledningsfras: ”Du vet väl om att...”
VOLONTÄREN
Uppdrag i Almedalen: Skapa uppmärksamhet kring just sin hjärtefråga – eller ännu bättre: få ditt kontonummer på en autogiroblankett.
Utrustning: Lustig dräkt eller t-shirt med tänkvärt budskap.
Kännetecken: Ung, pratar utan andnings uppehåll, jobbar gratis.
Inledningsfras: ”Har du en minut?”