DI vägrade ta in en H&M-kritisk annons
Publicerad 2013-05-10
Frivilligorganisationen Avaaz har startat en kampanj för att förbättra arbetsmiljön för textilarbetarna i Bangladesh.
För att uppmärksamma klädjätten H&M på kampanjen skickade man in en annons till Dagens Industri, men tidningen vägrade ta in den.
– Jag blev mycket överraskad över deras beslut, säger Christoph Schott på Avaaz.
Efter den stora olyckan då en textilfabrik i Bangladesh rasade samman har frivilligorganisationen Avaaz startat en kampanj för att förändra arbetarnas situation. I veckan lanserade Avaaz kampanjen gällande H&M:s textilarbetares situation i Bangladesh.
– H&M hade ingen verksamhet i den drabbade fabriken men de har flera andra fabriker i landet, säger Christoph Schott på Avaaz till Aftonbladet.
”Kan stoppa framtida katastrofer”
Kampanjen, som redan över 800 000 personer har skrivit på, riktar sig bland annat till H&M och företagets vd Karl-Johan Persson. Kravet som ställs är att klädjättens vd ska skriva under ett bindande avtal gällande en bättre arbetsmiljö för sina medarbetare i Asien.
– Det är dags för H&M att engagera sig i avtalet som kan stoppa framtida katastrofer. H&M:s vd Karl-Johan Persson har tidigare uttalat sig om arbetarnas rättigheter och om hållbar utveckling. Han har nu chansen att leda sitt företag och sin bransch framåt. Om H&M skriver på kommer flera andra företag att göra detsamma, säger Alex Wilks, kampanjchef på Avaaz.
För att uppmärksamma det svenska klädföretaget på kampanjen skickade Avaaz i veckan in en helsidesannons till tidningen Dagens Industri - annonsen riktade sig till H&M och Karl-Johan Persson.
– De sa att vi absolut fick annonsera i deras tidning, säger Christoph Schott.
”Går för hårt åt honom”
Men när DI fick se annonsen beslutade de att inte ta in den i tidningen. De hävdade att den var för personligt riktad mot Persson.
– Jag blev mycket överraskad över deras beslut. Annonsen visar inte att han är en skurk på något sätt, snarare att han är den som har makten att förändra villkoren för arbetarna, säger Christoph Schott.
Peter Fellman, chefredaktör på Dagens Industri, berättar att han tycker att annonsen som riktade sig till Karl-Johan Persson var osmaklig.
– Det är ett branschproblem men den här annonsen går för hårt åt honom som person, han har bevisligen inte gjort något fel. De får göra om den så ska det nog gå bra, säger han till Aftonbladet.
Hennes & Mauritz har, enligt Avaaz, hittills vägrat att skriva på avtalet om förbättrad arbetsmiljö.
– Innehållet i Fire & Safety Building Agreement diskuteras nu av alla intressenter, även H&M. Deadline för att svara är 15 maj, skriver Elin Hallerby på H&M:s pressavdelning i ett mejl till Aftonbladet.